Gäddan snart utrotad i sthlms skärgård
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sälen har snart ätit upp all gädda.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Villinge/Jungfruskär, gäddbestånd i kollaps.
Tråkigt med rovfiske och säl som äter gädda, nu ser jag ofta säl utanför fönstret.
Även är det rovfiske på strömming av stora danska trålare.
Strömming är en viktig föda för gädda._
Länsstyrelsen i Stockholm genomför just nu provfiske efter gädda i Stockholms skärgård, något man gjort i ett antal år. Genom att först fiska i en vik där fiskeförbud råder och därefter i en liknande vik utan förbud kan man jämföra effekten av att freda vikar från fiske. Hittills visar årets provfisken att bestånden på gädda minskat kraftigt. Förra året fångade man exempelvis 137 gäddor i den fredade Byviken mellan Ålö och Utö, i år fångades 36. I Jungfruskär minskade siffran från 32 till 8.
– Det är fruktansvärt dystert och deprimerande. Jag har pratat med folk och sett mycket själv så jag var väl inte direkt förvånad, men när man gör det så här strukturerat blir det uppenbart hur illa det är, säger Henrik C Andersson, länsfiskekonsulent vid länsstyrelsen i Stockholm.
Henrik C Andersson framhåller främst två viktiga orsaker till nedgången: ett allt större antal gråsälar och det storskaliga industrifisket._
http://www.skargarden.se/kraftig-nedgang-i-gaddbestanden-i-ar/
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅