Annons:
Etikett568-isfiske
Läst 2492 ggr
jennywiktorsson
2017-02-27 11:26

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är lite ny på fiske så jag blev lite förbryllad när jag hittade detta i en bortglömd låda i familjens stuga. Grejerna har tillhört min käre farfar som kunde det mesta om fiske men som tyvärr inte längre lever. Jag har googlat och googlat men hittar ingenting. Det första är en lina på ungefär 1-1,5 meter, med bänken utsatta med ca 15cm mellanrum. Längst ner på linan, en 40cm från sista blänket, sitter en krok. Jag har även hittat en lina som är precis tvärtom. Lika lång, med flugkrokar och pärlor utsatta med jämna mellanrum. Allra längst ner sitter ett blänke utan krok. Denna anordning sitter fastsurrad på en liten träbit. Vad är detta och hur fiskar man med det?? Tacksam för svar av er mer erfarna fiskare! :)

Annons:
jennywiktorsson
2017-02-27 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är linan med flugkrokarna.

Taggeman
2017-02-27 12:16
#2

#1 Ser ut som strömmings häckla. Är stugan vid havet?
http://www.sportfiskegiganten.se/ragot-mitraflash-str%C3%B6mming

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

jennywiktorsson
2017-02-28 19:00
#3

#2 Nej, den ligger i Härjedalen nära norska gränsen. Det är alltså fjällsjöar och åar som fiskas här. Det sitter rödingblänken på de linor jag hittat så de är anpassade för fisket här.

micketu
2017-03-30 16:36
#4

#0 är ett långdrag (http://www.miekofishing.se/137-langedrag ) vilket man använder till dragrodd  (fiskat med detta i Hävlingen och fått både öring och röding) tror att de renläriga kör med fluga men vill man ha fisk(vilket din farfar verkar vilja ha haft) så tar man metkrok med mask på. Man kopplar detta till ett vanligt spinnspö och släpper ut lagom långt sen är det bara att köra på(lite som trolling mao även om detta oftast sker i roddbåt med förhoppningsvis nån annan som ror). 

#1 har jag ingen klar aning om men det skulle kunna vara ett hemmagjort "flugkast" dvs nåt som du sätter på spinnspöt med en tyngd för att få ut ett gäng flugor mitt i tjärnen. Jag har kört med kastflöte men denna kommer man ned på djupet med så man kan lura de stora öringarna.

Zepp
2017-07-02 20:04
#5

Tror mer på någon form av trolling?

De flugkast jag använde i min ungdom i strömmande vatten var kortare och hade flytande plastbubbla med bly i ena ändan, tre tafsar med flytande flugor ovanför samt en sjunkande på själva kastvikten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

papa-bear
2017-09-21 14:40
#6

bilden vid ettan, har man inte något paravanliknande som sträcker ut reven åt sidan, och ror som långdraget? det finns ju en annan typ av paravan, men då är det ju spön vars rev sitter i linan, och släpper när det hugger.

Annons:
Upp till toppen
Annons: