Annons:
Etikett580-fiskevård
Läst 1848 ggr
annapanna69
2016-10-24 13:36

Fiskeutsättning i våra tjärnar

Vi är en liten fiskevårdsförening och nu börjar "gubbarna" vilja höja priserna för att de inte tycker att vi har råd med utplanteringen annars. Jag tycker däremot att vi ska satsa och sätta in fler/större eller annorlunda mot för vad vi gör nu och få fler att fiska i våra vatten.. Vilka storlekar ska man sätta ut? Jag vet inget om utplantering alls. Vi har fyra vatten, två med endast regnbåge och två med öring och röding. 

Jag fiskar ganska mycket och får oftast endast 500 gr`s fisk. Dessa tycker jag är för små och kastar i skogen. Hur små måste man sätta in? Vilket spann bör det vara på storlekarna för att det ska bli bra?

Annons:
Honestyisdead
2016-10-24 16:04
#1

Varför kastar du dom i skogen? Kroka av i vattnet och låt dom simma hem igen så de kan växa.

Gissar att det bara är tillåtet med flugfiske.

Jag hade väl eventuellt tagit in några större exemplar. Fast reklam är viktigast för att få dit kunder. Och fisketävlingar.

Det är ju populära arter.

Martin
2016-11-13 15:52
#2

Att fiska upp småfisken och slänga i skogen känns inte som en bra fiskevård. Jag kan inte så mycket om varken fiskevård eller fiskeodling, men det stör mig att man hanterar fisk på det sättet. Hera hade ett klokt alternativ.

mvh Martin

Honestyisdead
2016-11-13 16:11
#3

Precis.  Det är ingen bra fiskevård.

Upp till toppen
Annons: