Annons:
Etikettövrigt
Läst 5140 ggr
Grisgurka
2016-04-03 00:26

Får inte napp :(

Hej Jag är en kille på 12 år i blekinge som gillar att fiska men grejen är att jag inte får särskilt mycket napp. Jag vet heller inte vad jag gör för fel. Det är inte så att jag får upp en fisk i veckan utan jag får nästan aldrig napp. Jag tar gärna emot tips :)

Annons:
Katniss
2016-04-03 00:28
#1

Vad har du för bete? Det beror nog även på var du fiskar.. Finns det mycket fisk just där du brukar vara?

R.I.P. Anton 💔

Honestyisdead
2016-04-03 00:31
#2

Går ju omöjligt att svara på utan någon information om hur,vad,när osv.

Grisgurka
2016-04-03 08:30
#3

Jag spinnfiskar med skeddrag, jiggar och spinnare

Honestyisdead
2016-04-03 13:32
#4

Går fortfarande inte att svara på varför. Otur?  Fel teknik? Fel plats med fel drag? Fel väder?

Fiske kräver tålamod.

Fransu
2016-04-03 17:28
#5

När jag och min man är ute och fiskar så letar vi upp fisken. Är vi på ett ställe och det är dött trots att vi testat olika beten så åker vi vidare. Fiska gärna längs vassruggar, vid nedfallna träd vid vattnet, nära bryggor, eller vid ställen där det sluttar kraftigt (behövs båt och ekolod för att veta) för där står gärna fiskar. Men vissa dagar är det hopplöst fiske. Man testar olika drag, olika metoder och man får få eller inga hugg alls. Precis som Hera skriver, fiske kräver tålamod.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

_Fisken
2016-06-05 19:33
#6

Lite gammal tråd men…spinnare brukar pigga upp fisken. Men inte för stora spinnare och fisken är trög. 4-6 gr och 0.20 mm  lina. Givetvis beror det på vilken fisk som finns på platsen.

Annons:
NicolaivonB
2016-06-27 20:03
#7

Hej, det är jag som är grisgurka men jag glömde bort lösenordet så jag gjorde dn ny användare på iFokus. Jag är fortfarande ute och försöker. Tack för era bra tips! Jag brukar köra på spinnare och jiggar. Om någon har föer tips är det bara att kommentera. :)

Fransu
2016-06-27 20:28
#8

Spinnerbait brukar gäddor vara sugna på. Fiska då gärna igenom vass och näckrosor. Eller grodbeten som går på ytan (fiska dom också över näckrosor), det blir häftiga hugg då.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

NicolaivonB
2016-06-27 21:26
#9

#Verkar bra, ska köpa några.

NicolaivonB
2016-07-03 20:54
#10

Nu är jag glad för jag var precis ute och fiskade kände jag en att en fisk försökte ta draget men jag var för långsam med mothugget. Seda kastade jag på samma ställe och kände att en fisk första min lilla spinnare och jag lyckades kroka den. :) En liten gädda Den släppte tyvvär precis vid land men den skulle ju ändå tillbaka

Honestyisdead
2016-07-03 20:57
#11

Kul att du fick känna på lite :)

Fransu
2016-07-04 12:35
#12

Vad roligt! Du kommer få många fina fiskar framöver. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

NicolaivonB
2016-07-05 14:27
#13

:) Tack. Igår när jag hade draget en liten bit över vattnet och ändrade rullen så hoppade det upp en öring som fördökte ta draget

Annons:
NicolaivonB
2016-07-20 15:28
#14

Nu när vi var några dagar i norrbotten så fick jag upp 2 aborrar och en gädda :)

Honestyisdead
2016-07-20 15:52
#15

Kul!

Zepp
2017-07-02 20:20
#16

Uhm.. när jag var i din ålder så fick jag mitt första spinnspö.. och det dröjde några år innan jag fick några napp alls!

Grannes barn fick däremot napp, men de metade med mask.. föresten så fick de mest en massa småaborre!

Meta med mask är fusk.. och jag hade finare grejer men fick inget annat än bottennapp.. orättvist!

Iallafall, det var några år sedan, och numera har jag lärt mig lite mer om fiske, det är som de övriga säger, man söker sig till ställen där det troligen står fisk!

Och då väljer man lämplig fiskemetod för den eventuella fisken som man tänker sig finns där.

Meta med mask är kanon när det gäller Aborre!

Spinnspö med drag/spinnare för gädda.

Flugspö, flugor och Nymfer i rinnande vatten!

Funkar oxå i Put and Takevatten med insatt regnbåge.

Kustfiske.. där talar vi främst om torsk så brukar skedrag och lite tyngre spön funka bättre.. man behöver som regel kunna kasta lite längre.

Iallafall, du har valt en härlig hobby och det roligaste är nästan att du har oanade möjligheter att utveckla ditt fiske åt olika håll.. och så får man komma ut i naturen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2017-07-02 20:26
#17

Flugfiske går utmärkt i alla vatten. Inte minst i havet efter makrill och öring. Är väldigt kul att fiska abborre med också.

Norman Bates
2017-07-22 08:44
#18

Jag har precis fått tillbaka fiskeintresset efter många års frånvaro, har rotat fram spön och rulle från källaren, en gammal aburulle från 80-talet eller tidigt 90-tal får se om jag kan få nån ordning på den, för minns den fungerade bra en gång i tiden..hoppas det nappar lite bättre för mig..

"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe 

Honestyisdead
2017-07-22 08:46
#19

#18 lycka till :) Ser fram emot dina fiske historier!

Norman Bates
2017-07-22 09:52
#20

#19 Tackar 😃 hoppas det nappar så jag får nått att berätta!

"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe 

Annons:
Upp till toppen
Annons: