Annons:
Etikett100-smultronställen
Läst 17911 ggr
[GrandPa]
2014-01-27 12:10

fricampa

Ja, till sommarn har jag tänkt att jag ska ge mig ut med husvagnen och fricampa! Och hade då tänkt att fiska min egen lunch. 
Så vart hittar man bäst fiskar? Och kan man meta upp fiskar som går att äta eller behöver man ett kastspö då? 
jag kommer inte att ha tillgång till båt tyvärr.

Annons:
Leon1973
2014-01-27 12:48
#1

västkusten är mitt tips.

Makrill, Havsöring, Näbbgädda och mycket mer..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Honestyisdead
2014-01-27 13:57
#2

Jag hade haft med ett kastspö. Det kan man både meta med och kasta med. Då ökar chanserna till fisk. Sedan får man ta med reservmat. Det är inte alltid man får fisk ;) Och så måste man kolla upp var man får campa och inte.

[GrandPa]
2014-01-27 16:35
#3

tack!

Men är de inte allemanrätten som gäller? Om man campar på ett stäle bara för ett natt? Eller är det inte överallt det gäller? 

Och här kommer en annan fråga från ingenstans! Hur tusan rensar man fisk? Jag har inte den blekaste, visst har jag sett några vänner göra det men inte så att jag kan säga att jag minns hur man gör. 
Vad finns det för fisk som man Inte ska äta? 

Jisses vad frågor jag kom på, haha ;)

Leon1973
2014-01-27 17:24
#4

Ja, det ska vara allemansrätten som gäller, men hur det står till med husvagn kan vara bra att kolla upp lite extra noga.

Rensa fisk
http://www.youtube.com/watch?v=ATmItnBBtVU

Det låter som en riktigt drömsemester att åka runt med husvagn och fiska efter egen mat…     Jag hänger med  ;)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Honestyisdead
2014-01-27 17:40
#5

allemansrätten finns, men man måste visa hänsyn till markägare och att bo i husvagn är ofta inte accepterat. Man hänvisas till angivna platser.

 I nationalparker, friluftsområden och naturreservat gäller särskilda regler. Bäst är att kolla upp regler hos kommunen man ska till.

Angående fiske finns det olika regler om vad man får och inte får ta upp. Tex Ål är rödlistad bland andra arter. Sedan finns det olika mått på hur stor eller liten fisken måste vara samt i vissa vatten måste man släppa tillbaka fisken igen.

Man kan äta alla arter i Sverige, men en del är väldigt beniga. Tex mört, brax och id.

Det är väldigt viktigt att du kollar upp så fiske är tillåtet, vad man får fiska, hur man får fiska och att du betalar för dig på de platser som det kostar. Samt att du har koll på mängden fisk man eventuellt får ta upp.

Det är olika regler på vilken utrustning man får använda också, så håll koll.

Leon1973
2014-01-27 17:53
#6

Hera har helt rätt…  Det är väldigt viktigt att du kollar alla förordningar för fisket där du tänker fiska, tjuvfiske kan kosta många tusenlappar.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Tom-B
2014-01-27 23:05
#7

Allemansrätten innebär INTE att man kan ställa Husvagn/Husbil var som helst.
Naturligtvis inte på annans tomt, men heller inte utanför på ett sådant sätt att det stör andra.
Inte heller vid en strand där det finns en brygga. Stå i så fall på behörigt avstånd.
Och (även om jag inte kan den exakta ordalydelsen) får du inte köra längre in i en skog än några meter. Egentligen bara så att du står ordentligt från att störa trafiken. Det är alltså inte tillåtet att braka in på en skogsväg hur som helst och hur långt som helst.

Däremot om du tältar har du större frihet, men utan att störa.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[GrandPa]
2014-01-28 09:20
#8

4# Ja, det har varit lite av en dröm sedan jag fick körkortet. Och nu har jag installerat solcellerna på husvagnen och klätt om dynorna och skaffat nya gardiner, och så har jag köpt ny gasoltub. Så nu äntligen i sommar ska jag åka, på min egen resa. Ska bli så himla skönt!

Men okej, men det borde nog inte störa andra när jag står i en skog någonstans va? Det kankse beror på situationen, men vi får se.
Tack för alla svar! Ni har varit jättehjälpsamma och jag längtar til det blir sommar så att jag kan börja leva igen. ;)

Honestyisdead
2014-01-28 09:57
#9

8 det beror som sagt på kommun, området och på markägaren.

Upp till toppen
Annons: