Annons:
Etikett420-öringfisket
Läst 9320 ggr
Leon1973
2014-01-25 19:40

Så här gör jag med mina öringdrag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bjuda på lite tips om hur jag gör med mina havsöringsdrag.

De flesta av mina havsöringsdrag är kroklösa, inte av etiska och djurvänliga skäl utan min min teori är:

Jag har dragen utan krok i askarna, det är lättare att få upp drag utan att krokarna hakar fast i varandra. Det är också lättare att hålla mig med fräscha krokar på dragen då jag flyttar samma krok mellan flera drag, märker jag att en krok är sliten så byter jag ut den omgående. Det blir inte mycket längre än att ha dubbla låsringar men effekten blir densamma. På detta sättet konsumerar jag inte samma mängd krokar längre, jag behöver inte köpa nya efterhand de slits ut eftersom jag bara använder en åt gången.

Jag har samtidigt mycket lättare att stoppa ett antal drag i fickan och vada ut på djupt vatten, jag behöver inte ta med mig en hel ask utan tar bara med mig de dragen jag vill fiska med. Vill jag byta dragtyp eller färg så flyttar jag kroken bara, jag behöver inte vara rätt att få krokar i fingrarna när jag ska leta upp ett nytt drag i bröstfickan.

I bakgrunden är asken där jag förvarar mina krokar, trekrokar till vänster, enkelkrokar i mitten, till höger ligger det lite silikontobis till fiske med dobb.

Jag vet att jag inte är ensam om att göra så här, det är många här nere i Skåne som gör så här.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Leon1973
2014-01-25 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

detta är mina spöken och witch dag.. alla kroklösa

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Tom-B
2014-01-25 23:05
#2

Leon!
Ta nu inte detta som en pekpinne eller dyligt!

Jag havsfiskar inte havsöring, därför undrar jag:
Är det nödvändigt med trekrok?

Jag är l i t e allergisk mot trekrok.

Men det kan som sagt bero på att jag ägnar mig åt annat fiske.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Leon1973
2014-01-26 00:06
#3

Det finns många debatter om trekrok vs enkelkrok, precis som det finns debatter om C&R eller äta sin fångst…

Jag använder både trekrok och enkelkrok, jag äter också min fångst ibland.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Honestyisdead
2014-01-26 12:09
#4

Har du skrivit det i fiske i Skåne? :) Ganska smart, men kanske lite svårt i denna kylan ? ;)

Leon1973
2014-01-26 12:30
#5

Havsöring längs skånekusten har jag  skrivit om detta i ja ;)
i gruppen Fiskare i Skåne har jag också nämnt detta.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2014-01-26 12:32
#6

Det kan bli lite svårt när man är kall om fingrarna att pilla med beteslås, men har man ett par fick värmare med sig så kan man tina upp varma fingrar.

Jag brukar sällan bli så kall om fingrarna faktiskt, ett par houdini handledsvärmare brukar vara räddningen för min del.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Honestyisdead
2014-01-26 12:32
#7

Då var det därför jag kände igen det. Är med i båda.

Martin
2014-02-15 21:59
#8

#5 Vad är det för forum? Lät intressant då jag detta året har tankar om att ta upp fisket lite.

mvh Martin

Honestyisdead
2014-02-15 22:04
#9

8 det är Facebookgrupper

Martin
2014-02-15 22:50
#10

#9 Aha, där ser man. Trodde det var något annat forum (vilket det ju på sätt och vis är om det är på FB).

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: