Annons:
Etikett040-etik-lagar-och-bestämmelser
Läst 6321 ggr
Paltn
2013-05-09 11:13

Små barn och fiskekort?

Har en grabb på snart fyra som självklart bör få lära sig fiska i sommar, han har redan ett metspö som han är väldigt sugen på att få prova skarpt.

Behöver man skaffa fiskekort för dessa små när de ska fiska lite eller finns det någon generell åldersgräns för att han kanske ska kunna fiska på samma kort som jag?

Eller är detta något som varje fiskevattens ansvariga avgör själva?

// Paltfan

Annons:
Tom-B
2013-05-09 16:48
#1

Sveaskog erbjuder fiske på många ställen i Sverige.

Därvid gäller för ungdomar och barn:

Vid fiske i naturvatten gäller att hela familjen (två vuxna och barn under 20 år) fiskar på samma kort. Du som är under 20 år fiskar gratis i naturvatten vid samtliga Sveaskogs fem fiskekortsområden. Fiskekort krävs dock och finns för nedladdning

Vid fiske i put & take gäller ungdomspris mellan 12 t o m 15 år. Barn under 12 år fiskar utan kostnad på medföljande vuxens fiskekort och på dennes fiskekvot. Familjekort i put & take gäller för två vuxna och två ungdomar.

Läs vidare på Sveaskog.

Även Sportfiskarna har nog en hel del att erbjuda (men det har jag just nu inte kollat).

Annars är det fiskevattensägaren som bestämmer, så man måste kolla överallt där man fiskar.

Dessutom måste du kolla om det är tillåtet att meta. Väldigt ofta är det inte det i "ädelfiskevatten".

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Martin
2013-05-20 06:40
#3

Med stor sannolikhet står det på kortets baksida eller där reglerna för just det fiskevattnet du köpt kort till står.

I t.ex. Norra Venjans fiskevårdsområde är det barn upp till 12 år som fiskar på målsmans fiskekort (tills målsman och barnet fått 4 fiskar tillsammans). 

Hökensås, som är ett Put-n-take-vatten, har gratis för barn upp till 10 år på målsmans kort.

mvh Martin

Paltn
2013-05-20 08:02
#4

Kollade upp där jag köpte kortet, och det visade sig vara lugnt att fiska upp till 15 år på förälders kort.

Hjälpte dock inte inför helgens fiskeäventyr då jag lyckades bryta av grabbens metspö innan flötet ens kommit i vattne ^^
Värdelöst skräp som smulades sönder i handen på mig då jag knöt fast linan…

// Paltfan

Upp till toppen
Annons: