Annons:
Etikett569-övrigt-fiske
Läst 1956 ggr
Kire84
4/7/13, 10:26 PM

Väntans tider vid sjön

Hellu! Va uppe vid Stora Hornsjön (Norra Halland) idag å kollade isläget. Längtar ju så fruktansvärt efter att spinnfiska gädda. Blev lätt deprimerad när jag kom dit. Isen e nära på fortfarande 30 cm tjock!
Känns som att det e ovanligt med så mycket is så här sent här i västkustlandskapet halland. Man kan ju ganska lätt räkna ut att det lär dröja innan den e bortsmält. Dessutom var vattnet sjukt lågt i sjön. Lägre än vad det e mitt i torra sommaren. Men det har ju inte regnat på hela vintern typ så det e ju inte så konstigt.

Nu till en fråga jag har: När det är en sån fruktansvärd isvinter som det varit detta året å så lågt vattenstånd, skulle detta kunna påverka fisken i sjön negativt? Sjön är 50 meter djup å man har konstaterat minst 15 fiskarter i den. Tar tacksamt emot era svar å funderingar. Köpte för övrigt ett årsfiskekort till sjön idag:) MVH Erik

Annons:
Honestyisdead
4/8/13, 11:59 AM
#1

Det jag tänker på är att leken blir senare än vanligt, vilket lär innebära att det blir svårare att få fisk längre in på året än vanligt.

Tom-B
4/8/13, 10:44 PM
#2

Med så tjockt istäcke beror nog en hel del hur fisken klarar vintern av att det kontinuerligt är gott tillflöde till sjön.

Sjön tycks ju vara djup, så ur den synpunkten kanske en befarad syrebrist inte är så stor.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Kire84
4/8/13, 11:21 PM
#3

Sjön har dåligt med tillflöde så i detta fallet får man nog hoppas att storleken å djupet räddar en del fisk. Kan man säga vilka fiskar som är känsligast? hur är det med gädda å abborre?

Tom-B
4/9/13, 9:46 AM
#4

Dessvärre ingen aning.

Men tyvärr är det ju ofta så att det man inte vill ha klarar sig längst (typ ogräs!).

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Kire84
4/11/13, 8:58 PM
#5

Äntligen!!! Nu börjar isen tina å släppa i soliga vikar

Honestyisdead
4/11/13, 9:00 PM
#6

Härligt :)

Annons:
Kire84
4/11/13, 9:01 PM
#7

Japp Jag hittade en vik vid ett utlopp som va helt bar. Gäddorna väntar:)

Honestyisdead
4/11/13, 9:03 PM
#8

Det får vi hoppas att dom gör. Den siste Maj ska vi iväg till Vänern och då hoppas jag gäddorna har vaknat ordentligt precis som dom hade förra året. fast då var det varmare längre än vad det kommer ha varit i år.

Kire84
4/11/13, 9:46 PM
#9

Det får vi hoppas dom har gjort. Men en sak e säkert att dom kan va på bra humör precis när isen går också. Sydvända vikar brukar funka bra tycker jag:)

Upp till toppen
Annons: