Annons:
Etikett111-södra-götaland
Läst 7236 ggr
Martin
2012-11-03 22:42

Bottenmeta plattfisk

Vad använder ni för tackel (hur många krokar osv, vilken typ av tynd osv) när ni bottenmetar plattfisk?

Metar ni från båt eller kusten?

Jag tänker främst Skåne, Malmöområdet (men Hera - Helsingborg fungerar också för det är säkert samma metod där - ni har väl varit ute och metat plattfisk ibland?).

Vad agnar ni med? Artificella agn? Räkor? Bortsmask? Annat?

mvh Martin

Annons:
Kire84
2012-11-03 22:53
#1

Jag bottenmetar plattfisk i varbergs hamn. Kör med ett färdigköpt bottenmetetackel med två krokar å en rätt angenäm tyngd i änden. Agnar med räka eller allra bäst sandorm. Sandbotten fungerar bäst här. Jag får lite plattfisk då å då men jag höll ju på att få krupp när jag mötte en gammal gubbe med spö i varbergs hamn som dragit inte mindre än 9 stora plattisar. ÅÅÅ fan va fiskesugen jag blev nu:P

Honestyisdead
2012-11-04 23:03
#2

Vi kör med två krokar, räkor och blytyngd. Vikt på tyngderna varierar beroende på hur mycket det blåser och på strömmen.

Metar oftast i Norra hamnen från land.

[RadioMG]
2012-11-11 16:15
#3

Hej Martin

Jag kör samma uppsättning som Hera. Ska du testa fiske plattfisk kan jag rekommendera Barsebäck, samma sida där verket ligger. Du kör alltså inte ner till hamnen utan mot verket. Fin fint fiske :)

Martin
2012-11-11 20:00
#4

Får testa det en dag… är det rödspätta eller skrubba? Kanske lite av varje? Lättfiskat från land eller behövs båt?

mvh Martin

Honestyisdead
2012-11-11 20:04
#5

Spätta är lättare att få på djupare vatten, i alla fall i bra storlek. Skrubba är det vi oftast får från land.

Upp till toppen
Annons: