Annons:
Etikett365-bindteknik
Läst 4994 ggr
Solini
3/13/09, 7:23 PM

Dubbing: Att göra en kropp

Hej! Tänkte beskriva lite för er hur man använder dubbing lite grundligt. Det finns ett antal sätt att applicera dubbningen på. Att göra en ögla med tråden för att snurra in dubbningen runt om och linda är vanligt. Det jag tänkte beskriva för er är dock lite lättare, och faktiskt väldigt bra. Det kan vara lite svårare att få till en bra tapering på flugan, samt att få kroppen lite spretigare, men med träning så går allt!

Vad är dubbing?

Dubbing är ett material, ofta syntetiskt som för det mesta används för att skapa kroppar till flugorna, men även för att bilda thorax och abdomen. Dessa två delar är egentligen bakkroppen på insekterna vi försöker imitera, alltså deras skal, och den brukar man göra närmast kroköglan.

Dubbning kan även användas för att imitera kläckande insekter. Alltså te.x en slända som tar sig ut ur sitt "skal", det ger en effekt som kan liknas vingar i rörelse.

Nog om entomologii.

Nu kommer jag att binda en vanlig superpuppa i storlek 12. Superpuppan imiterar en rad olika insekter i larvstadiet och fiskas oftast torrt. Men jag tänker inte gå in på detaljer hur du binder denna fluga, det kommer jag troligen ta upp i någon annan tråd om torrflugor. Nu ska vi fokusera på dubbingen.

När du har gjort en bädd av tråd till krokskaftet och lindat in hackel/stjärt så kan du jobba dig fram till mitten av kroken.

Låt tråden hänga medans du vaxar tråden ordentligt. Detta är för att dubbingen ska fastna lättare. Sen underlättar det själva formandet av kroppen.

Sedan väljer du ut ett dubbingsmaterial. I mitt fall "Fly-rite" gulfärgad. Ta en liten nypa, dela den nypan på mitten. Ett vanligt nybörjar fel är att ta för mycket dubbing. Ta mindre än vad du tror.

börj med att fluffa upp dubbningen lite med fingrarna och börja sedan arbeta fast det på tråden mellan tummen och pekfingret, använd gärna båda händerna. Du kan låta trådhållaren hänga löst medans du gör detta. Kom ihåg att snurra dubbingen åt samma håll hela tiden. Tänk på att försöka ha mindre dubbing högst upp på tråden och tjockare lite längre ner, lite taperat alltså.

När du känner att det sitter och ser bra ut så börja linda bakåt med dubbingen på samma sätt som du gjorde trådbädden på kroken. Du kan försöka vara beredd med andra handen för att rätta till dubbingen och eventuellt snurra fast den lite till på tråden medans du lindar. Den kan lossna lite ibland.

När du kommit till krokskaftet så byter du bara riktning mot kroköglan. Sedan när du kommit 2/3 av kroken så kan du linda fast dubbningen med några varv bindtråd och byta dubbning till ett mörkare material. Detta för att vid thoraxen brukar insekten oftast vara mörkare. Nu väljer jag grått eftersom att jag binder en superpuppa.

Samma sak där. Det du kan tänka på när du binder thoraxen är att den brukar vara en aning tjockare än det innan. Så en taperad effekt ända från krokböjen är ett stort plus på dom flesta flugorna du binder.

Sådär!

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

Annons:
Solini
3/13/09, 7:30 PM
#1

Ifall du vill ha lite mer "levande" dubbing så kan du använda dubbingborste för att fluffa upp det litegrann. Jag använder oftast en avklippt tandborste

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

SleepingFox
3/14/09, 12:59 AM
#2

Oj vad spännande. Nu längtar jag verkligen tills mitt eget sett kommer så att jag kan sätta igång. Superbra inlägg Solini. :)

[mingdie]
3/14/09, 2:40 AM
#3

Bra förklaring. Dubbning är en sån där grej som ser svårt ut i början men är lätt om man gör som Solini beskrev.

Ubbe
3/14/09, 1:33 PM
#4

Fin presentation och bra bilder. Glad

/Ubbe

Solini
3/14/09, 3:49 PM
#5

Roligt att det uppskattas! Ska försöka få till bättre bilder till nästa gång. Men jag tar för tillfället bilder med en liten filmkamera, så det är lite knepigt att få skärpa

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

Tom-B
1/8/10, 12:11 PM
#6

Vintern är flugbindningens tid. Speciellt med den kyla vi nu har. Idag dryga -17 gr C i Mellanskåne.

Därför en påminnelse om denna teknik.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Upp till toppen
Annons: