Annons:
Etikett365-bindteknik
Läst 3418 ggr
Solini
2009-04-02 17:12

Whipfinisher

Halloj!

Nu ska jag då beskriva hur ni använder whipfinisher. Måste först säga att jag hade jäkligt mycket trubbel. Försökte först med att göra allting med en hand medans jag höll i kameran. Men skärpan blev jätte konstig och blev inga bra bilder. Sitter nämligen fortfarande på en filmkamera så det finns ingen självutlösare. Sen fick jag hjälp av brorsan, och då blev det oskarpa bilder. Sen tillsist hjälpte farsan mig, dom flesta bilderna blev jätte bra men som ni ser så blev dom sista lite halvkassa. Men ni får klara er!

Nåväl!!

Du har nu alltså gjort en fluga som du är nöjd med. Ptja, min demonstrationsfluga kan du säkert fånga en lillfingers gädda med om du har tur.

Ta nu ditt whipfinish verktyg

och sätt den lilla kroken bakom linan såhär:

medans du fortfarande har kroken på samma ställe lägger du runt linan på öglan längst ner på verktygen. Det varierar hur det ser ut på olika verktyg, men principen är densamma.

Ta din vänstra hand och lägg tråden vid kroken och ha verktyget påplats brevid

Snurra på verktyget så att det bildas en triangel som bilden nedan demonstrerar:

Nu ska du alltså med hjälp av verktyget snurra fast tråden som du håller i med vänsterhanden. Den plana tråden. Det du gör då är helt enkelt att snurra/linda med verktyget så att den lindas över tråden på samma sätt som du gjorde när du bildade triangeln, men nu över tråden CA 3-4 varv.

Med hjälp av vänster handen, dra i tråden så att haken kommer ner på kroken, lossa haken så att det ser ut såhär (Varning, suddiga bilder)

Dra åt mer i bindtråden och lossa även ögglan. Dra åt och klipp av.

Väldigt krångligt att förklara en så logisk sak. Men tänk inte för svårt, det är väldigt simpelt. Det handlar helt enkelt om att få tråden över sig själv genom att linda runt den. Verktyget är bara en hjälp för något man kan göra med händerna.

Lycka till och glöm inte att fråga om något känns oklart!

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: