Öringsäsongen igång
Idag satte öringsäsongen igång här i Helsingborg. Årsfiskekort till Råån inköptes och det blev en liten fiskrunda till Ålbodarna. Tyvärr var det mycket skit i vattnet så det gick knappt att fiska och det var högt brunt vatten i ån. Hoppas på bättre fiske i helgen.
Går de upp i åarna nu?
Tänk vad tidigt. Här i södra Norrland börjar inte säsongen förrän i slutet på april, början på maj och ibland senare. Det beror på snömängd och värme. Jag har mitt favoritfiske i de mindre åarna. I älvarna kan säsongen vara lite tidigare.
/ ZipNotes
#1 en del kommer tillbaka ut till havet efter leken, och en del går upp i ån från havet för att rensa ut saltvattnet och för att äta. Finns mycket småfisk dom kan kalasa på i ån.
Kan berätta att vi igår stod vid en pir vid kusten och killen fick en liten en. Sedan flyttade vi oss till ån och där fick han hela 3 stycken blänkare. Brukar mest vara besor man får. Tyvärr var det så mycket folk som fiskade där vi ville stå så jag fick stå över igår.
Och efter samtal med andra fiskare (var smockfullt igår) så fick vi veta att det varit mycket aktivitet.
Får hoppas att det är ett gott tecken för året. Förra året var ganska segt gällnde öring.
Kan meddela att fisket hittils har varit super i ån. 91 öringar har rapporterats på denna korta tid :D Själv har jag inte fiskat ännu, men killen fick senast en idag på närmare 60cm, en blänkare dessutom :D
Havsöringen går in på hösten och lämnar på våren när det blir varmare i vattnet dom vill helst ha under 10 grader. Höstfisket här i Stockholm har varit bra flera feta HÖ har man fått.
Igår fick killen en regnbåge som var fin storlek som togs upp, då de inte får släppas tillbaka och en blänkare precis under gränsen(skäpptes så klart).
Jag fick två besor, en på 63cm och en på 68cm. Släpptes självklart tillbaka. Jag fick också en liten blänkare som fick simma tillbaka igen.
Idag var det dock heldött.
Bildstöd anmäles alltid!
Får vänta tills isen släpper här i Stockholm innan det går att fiska HÖ.
Igår blev det en till besa på 65cm för mig, och som vanligt fick killen en blank tjockis på 63 cm som fick följa med hem. När är det min tur för en fin blank en? :P
Jag klagar dock inte, det är riktigt bra fiske i ån i år!
Nu ska det dock bli kallare igen, :(