Fiske iFokus

Fiske

Etikett410-laxfisket
Läst 3630 ggr
Tom-B
0

Den vilda laxen

Såg du igår den 21 nov. 2012 tv-programmet Uppdrag granskning om den svenska vilda laxen?

Om inte gå in på SVT PLAY och titta på den Det var lärorikt och informativt.

Kanske vi alla Fiskenördar skulle stödja Älvräddarna!

Jag gör det.
Jag har också tidagre privat stött Kågeälven.

Jag citerar vad jag skrev under en annan rubrik här på Fiske efter att jag sett gårdagens program.

"Ett annat problem är Husbehovsfiskaren och dennes bestämmelser. Där finns det i stort bara att det är förbjudet att sälja och rekommendationen är att bara fiska för sitt eget behov.

Samtidigt är det tillåtet för dessa att använda samma dyra proffsredskap som Yrkesfiskarna. Och vår snälle fiskeminister Erlandsson tror att just Husbehovsfiskarna är de av oss svenskar som aldrig överträder en bestämmelse.

HUsbehovsfiskarnas skäl till att inga mer begränsningar skall finnas är att fiskevattnen är deras, de betalar skatter etc för dessa fiskevatten och de sköter dessa fiskevatten på egen bekostnad.
Och det anser de att det är skäl nog till "rovfiske"

Varför är det så mycket svårare för en Husbehovsfiskare att leva med bestämmelser som motsvarar vad markägarna och jägarna har. Inte får de gå ut och smälla ner en älg, eller annat, när de har lust.
Men de betalar och sköter!

Alla utredningar visar att Turist/hobby/sportfisket ger mångdubbelt igen ekonomiskt än vad dagen regler ger motsvarighet till."

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[RadioMG]
0

Tack för tipset! Har missat detta så ett besök på SVTplay ska ske nu!

Karmatarerskanise
0

Misssade det jag med, får se om jag lyckas låna en dator så jag kan se det.

ZipNotes
0

Det är tråkigt att vi har en sådan naiv landsbygdsminister som Erlandsson, Här skuklle krafttag behövas, inte bara för laxen utan också för öring, vilket skulle betyda mycket för sportfisket. Våra älvar är värdefulla och fisket behöver skyddas. Det går bra i andra länder som på långa vägar inte har lika bra resurser. Det går här också om politikerna vågar.

Filmen är absolut se- och tankevärd!