Fiske i Malmö kanal
Är det någon här som fiskar i Malmös kanal?
Nix men jag vet några som gör. Abborrefisket är tydligen riktigt hett nere vid Hovrättssvängen, men även inne vid broarna i parkerna.
Det står folk och fiskar på de flesta ställen längs kanalen.
mvh Martin
Tack för svar. :)
Kan man läsa någonstans var man får och inte får fiska i kanalen?
"Du får även fiska i stadens kanaler, med undantaget att du inte får fiska med kastspö från trafikerade broar. Du får heller inte störa trafiken rent allmänt genom ditt fiske, oavsett om du står på bro eller ej." Från kommunens hemsida (andra stycket).
Så sålänge du inte står på broarna och fiskar (det gör folk ändå på sina ställen) så får du fiska var du vill sålänge du inte stör trafiken.
Man har i oktober haft lite problem med tjuvfiske i form av nät, och mycket nät (man får fiska med nät där). Läs bland annat det här inlägget där man även ser vilken grov aborre som under hösten går upp i kanalen. Man ser även på en karta hur nätet lagts - och effektivt stängt av hela kanalen nere vid hovrätten (där det enligt vad jag hört brukar vara bra fiske).
mvh Martin
#3 Trist läsning om näten, så skulle jag aldrig lägga nät. Roligare att kasta/meta abborre.
Ja fy vad tråkigt med nätet.
Och tack för informationen!
Då blir problemet att hitta parkering som varar mer än två timmar :/ Man hinner inte mycket på den tiden. Sist vi var där hittade vi bara sådana parkeringar, och de var få. Yrade runt på bussgator och sådant också ;)
Haha :o) Men det borde finnas en del parkeringar där nere, kanske mest betalparkeringar i och för sig… skall se om jag kommer på något - återkommer då!
mvh Martin
Betalparkering gör inget, men det får gärna vara längre än 2h :P
TAckar :)
Det finns en som lagt upp rätt många Youtube-klipp på aborrefiske från Malmökanal.
http://www.youtube.com/results?search_query=malm%C3%B6+kanal
mvh Martin
Tackar!