Skagern
Jag har flyttat så att jag har kort avstånd till Skagern och har kollat runt lite, det finns ju en väldig artrikedom. Jag är intresserad av allt utom Gädda och Abborre egentligen, ädelfisk vore kul, även Gös.
Så jag lägger ut en bred tråd om ni har några tips till mej, jag kan inte så mycket egentligen, men jag gillar att stå på stranden och kasta lite. Det lär ju ska finnas Ål också och den brukar man väl meta?
Kollade på Wikipedian om Ål och det är enligt den förbjudet att fiska Ål i Sverige sedan 2007, stämmer det?
Jag kanske ska specifisera mer;
Vad skulle ni använda för bete/agn om ni ville dra upp lax ur Skagern?

Ål kan du mycket väl få på fluga.
Men då måste du använda sjunklina och fluga som sjunker.
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Ålen är inte tillåten att fiska längre. Lax fiskar man lättas från båt då man trollar. Men det funkar från land med. Traditionella laxdrag som ex.vis Toby eller liknande funkar från land. Gör ett besök i din lokala sportfiskeaffär dom brukar ha koll på vad som går bäst.
Tack, hur är det med Gös då, har beställt lite små wobbler som skulle funka enligt försäljaren?
#5 Wobbler funkar oftas, min favorit är Fin-S Fish vid Gös fiske.
Nej precis, ål får man inte längre fiska i Sverige, här kan man läsa om reglerna. Undan taget är sjöar och vattendrag uppströms tre kraftverk där inga utvandringsvägar -arrangerats för ål. (om jaag inte har fel för mig)
Gös kan man fiska både med wobbler och vertikaljigg.