Fiske iFokus

Fiske

Etikett580-fiskevård
Läst 4381 ggr
[Björn.B]
0

Skarven och sälen

En intresant debatt är ju hur säl och skarv ökar i många områden är det bra eller dåligt?

Karmatarerskanise
0

Sälen vet jag inte så mycket om, men skarven förstör tydligen rätt mycket, och det är ju inte bra.

[Björn.B]
0

Finns runt 25.000 sälar i sthlms skärgård enligt skärgårds stiftelsen. Många året runt boende som lägger nät får dom förstörda eller så äter sälen upp fisken. Skarven är ett problem här dels skitar den ner mycket och fisken nära deras bon är helt borta, den ända som tycks gilla skarven är havsörnen.

Ronny-K
0

Jakt på Skarv, kanske..

Tom-B
2

Skarven är en invandrare, en icke ursprunglig art i Sverige. Och har därmed inte nog med predatorer. Dess invandring snedvrider det ekologiska systemet.

Jag förordar inte utrotning (vi lever ju i en föränderlig värld), men en kraftig minskning inom vissa områden vore nog på sin plats.

Sälen är en ursprunglig art i de svenska vattnen. Den kanske har blivit lite månghövdad (vi har väl 3 arter, men hur tillståndet är för var och en vet jag inte), men inte skall den väl mer eller mindre utrotas för mänskligheten skall få lägga ut nät. Hitta på andra sätt istället.

Att sälen för något decenium sedan inte var så många, och så stort "problem", berodde ju på att människan förgiftade Östersjön. Hur många fanns det innan vår destruktiva påverkan på miljön började?

Ejdern tar också fisk ur näten. Utrotas?, näe förstås inte.

Och både säl och ejder fastnar själva i näten med en kvalfylld död som resultat.

Det är är kanske lite grand som Vargfrågan.
(Men vargfrågan skall INTE diskuteras här!)

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Björn.B]
0

Mellanskarven har urgammal förekomst i Europa och den europeiska förekomsten är på inget sätt isolerad. Tvärtom utgör denna den västligaste delen av en vidsträckt utbredning som sträcker sig från Stilla havet genom Asien till Europa.

http://www.stof.nu/index-nyheter/2010/100425-Skarv.pdf

Råder delade meningar om skarven är inplanterade, förskarna anser att den inte är inplanterad. En sak är dock säker den äter en massa fisk.

Sälen har ökat snabbt för 10 år sen fanns den bara i yttersta skärgården nu ser man den ända in vid slottet i sthlm.

Tom-B
0

Då får jag väl göra en Pudel beträffande Skarvens historia i Europa.

Innefattar detta också Sverige?

Men den var tydligen helt utrotad här på 1800-talet, men har sedan återetablerat sig.

Än mer snarlik Vargfrågan.

[Björn.B]
0

#6 Jag var på ett möte som Skärgårdsstiftelsen hade för några år sen dom sa att den inte var inplanterad i Sverige, hur vida det det stämmer eller inte låter jag va osagt. Den är ju en stor orsak till att fisken har minskat, tillsammans med utsläpp mm.

Ronny-K
0

Lite tänkvärd läsning här.

Tom-B
0

Jaha! Skall man nu göre en Pudel på tidigare Pudel.

I Ronny-K:s länk hävdas ju (i strid med tidigare länkar) att vår nuvarande Mellanskarv inte är av samma art som den som fanns hos oss före 1800-talet., utan den är införd till Europa från Kina.

Vad skall en lekman tro när s k experter inte är ense.

[Nynäs]
0

Skarven och sälen är ett stort problem,l många som fiskade förr i inomskärs kan idag inte göra det, säl och skarven resar näten på fisk.