förbättra fisket?
Hej! jag har en fråga om någon vet hur man på ett enkelt sätt förbättrar fisket i en å. Efter öring. Det fanns för ca 5 år sedan en otroligt fin öringstam i ån men den har dött ut helt så nu har odlad fisk börjat sättas i för att hjälpa stammen på traven lixom. Varje år släpps det i ca 100kg öring i ån men det vakar lite då och då första veckan sedan är det helt dött. Någon som vet vad detta kan bero på? Det har inte gett några resultat efter 4 års isläppning. Första året var det 400kg som släpptes i.
Jag och några kompisar skulle vilja få öringen att bygga en livskraftig stam men det märks inte alls att det finns öring överhuvudtaget.
Det finns även en väldigt kraftig gäddstam i ån med flera klunsar runt 4-9kg som landas varje år, vi misstänker dem för att ta en hel del.
Men som sakt: någon som vet hur man enkelt kan förbättra förutsättningarna för just öring. Skulle det hjälpa med kalkning osv.
Alla förslag är välkommna.
MVH//Mikael

varken utter eller mink finns, och ingen bäver har gjort någon damm längst ån heller.

En sak du bör kolla är Ph-värdet.
Har det varit några konstiga utsläpp uppströms?
Ta ett vattenprov och lämna till kommunen (eller få uppgift var du skall lämna in det) och be om alla tänkbara uppgifter, Detta kostar dock en slant.
Just nu minns jag inte vad idealvärdet Ph för öring är, men en sådan uppgift kan finnas här på Forumet någonstans.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Och helt klart är det nog så också att om det finns en mycket kraftig stam av gädda, och ganska grov gädda, så kanske man skall ta sig en titt på den också. Man skall nog inte utrota den (går nog inte heller) men man skall nog försöka sig på att ta några av de största i alla fall. Beror såklart också på hur stor öring man sätter i.
mvh Martin
Jag har inga pengar direkt att lägga på sådant tyvärr.
dem sätter i öring på ca 3-10hg.
Fiskargrabben:
Du måste kolla ph-värdet för öring trivs inte i vatten med lägre ph-värde än 5,5. Har du för surt vatten då dör dom ganska snabbt och all utsättning blir förgäves.
Jag har själv satt ut öring i en sjö i västerbotten och innan vi satt dit yngel så kalkade vi rejält för att höja värdet. Det värde vi fick upp vattnet till var 6,2 och där trivdes de skapligt.Varje år fick vi kalkförbättra.
Kalkning är ett bra sätt att förbättra vattenkvaliteten men det måste vara väldigt mycket kalk i ditt fall eftersom ni har rinnande vatten.Kalkningen måste du göra långt uppströms för att du skall ha nytta av den och varje år får du kalka om.
Att hålla en koll på vattenkvaliten måste du göra med jämna mellanrum. Det finns stickor som du kan köpa av någon som säljer simbassänger och är inte dyra, där har du en bra hjälp.
Det finns andra orsaker också som kan ställa till det och det är om det finns utdikningsdiken ifrån myrmarker som rinner in i älven med myr vatten.
Kalk är nog den största hjälpen för bra öringsodling och mycket kalk behövs i sura åar, sedan bör du se till att de har s.k lekplatser med små forsar och du bygger det med att lägga sten i ån.
Lycka till med din odling.
Jag glömde att tipsa om att du bör börja med ett vattenprov som du lämnar till något vattenlabb ni har i kommunen och självklart ta reda på allt om vattnet, trådskrivaren har ju också gett dig det tipset och detta är viktigt.
Många åar är ju väldigt bruna i vattnet vilket kan tyda på kraftig försurning genom att det har dikats in myrvatten från områden upp efter ån. Det är ju så jobbigt att det inte blir något av det arbete och pengar man lägger ner om fisk dör eller i vissa fall smiter iväg nedåt älven. Mest troligt är nog att fisken inte överlevt de du satt ut.
Vi har ett stort antal bäckar och några åar här i Norrbotten som håller bäckforell, den fisken verkar var mer tålig än öring som kommer ifrån odlingar.Bäckforellen är ju en huggvillig liten krabat och mycket rolig att meta eller flugfiska, de blir sällan större än ett par hekto men de kämpar bra.Jag vet inte om det gjorts försök med att odla den art som vi kallar för bäckforell men har det det så kanske den är ett allternativ till öring. Fisken lever i vatten som ibland ser väldigt tråkigt ut och är brunaktigt till färgen. Har någon vetskap om forellen, finns den i sydliga åar också.

Bäckforell!
Är den naturligt förekommande inom området? Annars kanske du behöver tillstånd för utplantering.
Kolla med Länsstyrelsen.
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Tror du det, jag har inte en aning om det behövs tillstånd för sådan utplantering men visst det är säkrast att ta reda på det.
Finns en hel del bäckforell i bäckar i området men inga i ån som jag känner till. :/
Vattnet kan vara för surt så därför går de inte upp där. Prova med att tippa ut ett par ton med kalk uppströms ner i ån så kanske du får bättre vatten så småningom.Du ser ju när det börjar bli slut på kalken där det tippats och då är det bara att tippa dit mer tills du fått en bättre surhetsgrad. 5,5 i PH minst skall du ha.