Fiske iFokus

Fiske

Etikett117-nedre-norrland
Läst 2849 ggr
fiskar filip
0

Ingen fisk på 5 timmar

Idag var jag och fiskade i fjällen men fisket var trögt så på slutet struntade jag i att hålla i spöt riktigt och då högg en fisk (jag vet inte vilken art) och drog ner spöt.Gråter

Så tog jag det andra spöt och satte på den största krok jag hade och försökte kroka tag i andra spöt.Foten i munnen

Precis då jag skulle ge upp så fick jag tag i spöt.Glad

Kanske ingen fisk men en riktig upplevelse.Skrattande

Tom-B
0

Ja men, då blev det ju nå´t i alla fall. Napp!

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Björnidet
0

Snacka om napp.

Min far och jag åkte med snöskoter upp till en Norsk sjö som hete Fisklösvan inne i den norska fjällvärlden. Vi kom upp till sjön ganska prick kl 24 00 på natten, (folk trodde nog inte vi var kloka). Min skoterkälke var utrustad med ett kapell som såg ut som ett hus utan fönster. Väl framme så borrade far upp två hål ett till sig och ett till mig vid kälken.. Jag satt i kälken och stack ner handen i fiskeväskan och AJ! jag satt fast på upphängarflugan som satt på reven, flugan hade gått in in tumroten där tummen är som tjockast med hullingen och man såg bara tofsen på flugan.

Ont som sjutton gjorde det men skam den som ger sig. Efter ett antal försök att bryta kroken  ut igen så att man kunde knippsa av hullingen så gick det, det blödde lite och far sa att nu åker vi tillbaka, men jag skulle inte åka tillbaka, jag ville fiska, detta är nog det största napp jag fått någon gång.

Min far satt på en låda och efter en halvtimme så högg det hos honom, han halade upp en röding som vägde 8 hg. Klockan halv fem åket vi hem med några fiskar var som räckte till middag för fem personer.

Efter detta så har jag alltid åkt ut mitt i natten till olika fjällsjöar för att fisken tycket jag tog bäst fram till halv fem tiden på morgonen.Visst är det kallt och trist att sitta där i halvmörkret men man vänjer sig snabbt sedan man fått ner kroken i vattnet.

Många gånger såg jag att om fisken inte var huggvillig då lade jag blänket på botten och satt å lyfte det lite då och då. Ofta så blev fisken mer intresserad och högg endera flugan ovanför blänket eller kroken som låg på botten.

Betet var uteslutande vit maggot, inget annat dög åt rödingen.

Tom-B
0

Hur är det med tummen?

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Björnidet
0

Den funkar bra, men det blev en infektion efter kroken som jag fick ta pencilin för att bli av med, annars inga problem tummen sitter kvar.