Fiske iFokus

Fiske

Etikett110-svenska-fiskevatten
Läst 4526 ggr
Tom-B
0

Ät torsk med gott samvete

SVT Rapport skriver följande den 4:e juli.

"Nu kan man återigen äta torsk från Östersjön med gott samvete. Forskarna är eniga om att torsken i Östersjön har återhämtat sig så pass bra att man kan ökat fisket nästa år också.

Mest torsk finns det öster om Bornholm.

-Det östra beståndet har redan återhämtat sig och är på en hållbar nivå, säger Max Cardinale, fiskeriekolog på Fiskeriverkets havsforskelaboratorium i Lysekil.

Lite sämre är det väster om Bornholm men också där är torsken på god väg att återhämta sig, enligt forskarnas bedömning.

Kvoterna höjs
Internationella havsforskningsrådet ICES föreslår därför att kvoterna i Östersjön höjs med 15 procent, till 21.300 ton i det västra beståndet respektive 74.200 ton torsk i östra beståndet nästa år.

Men yrkesfiskarna i Simrishamn är inte övertygade om att det är rätt att öka torskfisket i Östersjön.

-Nu har vi fått upp ett bestånd som forskarna säger är bra. Länder som Danmark och Polen vill höja kvoterna med 40 procent. Men de flesta svenska fiskare vill nog vänta lite grann och se. Så vi kanske inte gör en tavla igen, säger fiskaren Olle Viberg.

Minskat fiske
Det är EU-kommissionen som fattar beslut om fiskekvoterna i höst. Det var fisketrycket på 80-talet som ledde till nedgången för torsken i Östersjön. En för stor flotta fiskade för mycket.

-De senaste fem åren har vi fått kontroll på fisketrycket. Det finns inget annat än minskat fiske som kan förklara uppgången, säger Max Cardinale, fiskeriekolog.

Det är inte överallt längs den svenska kusten som man ser samma uppgång för torsken. I Kattegatt är läget för torsken fortfarande mycket bekymmersamt.

Ylva Esping
ylva.esping@svt.se"

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Fridaaaa
0

Finns en bakterie i torsk nu som inte är så bra, så jag vågar inte äta det på ett bra tag. det ger diarré osv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tom-B
0

Överlever den tillagning?

Tom

Fridaaaa
0

#2 Det vet jag faktiskt inte, stod ingenting om det.

Tom-B
0

Jag skall se om jag kan kolla upp det under morgondagen.

Tom

P.S. Ändrade ett skrivfel i Rubriken: Ät ist Åt! D.S.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Du får gärna skriva om detta på Kost så får du lite gratisreklam för sajten också Flört

Tom-B
0

OK!. Men jag har inte hittat nåt ännu.

Tom

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Då avvaktar vi lite Glad

Tom-B
0

Detta har jag inhämtat från Livsmedelsverket.

Torsk som upphettas till 60 gr i minst en minut skall alltså vara helt ofarligt att förtära.

"Anisakis

Anisakislarver påvisas ofta i bukhålan hos havsfisk som sill, makrill och torsk. Larverna är ljusa, någon (1-4) centimeter långa och ligger ofta hoprullade i en spiral.

Bukorganen bör tas ur snart efter fångst för att förhindra att larverna invaderar fiskköttet. Anisakislarver orsakar illamående, kräkningar och buksmärtor. Allergiska reaktioner mot Anisakis har också rapporterats.

Torskmask - Pseudoterranova decipiens

Torskmasken hör till samma familj som Anisakis och kan finnas hos torskfiskar. Larverna liknar anisakislarver, men är s-formade eller raka.

Symtom vid infektion är illamående, kräkningar och buksmärtor, oftast lindrigare än vid infektion med anisakislarver.

Binnikemask - Diphyllobotrium latum

Människans breda bandmask eller binnikemask är numera mindre vanlig. Maskens livscykel är komplicerad och inbegriper ett larvstadium i små vattenlevande kräftdjur, och ett annat (dynt) i sötvattenfisk som äter dessa kräftdjur.

Människan smittas genom att äta rå eller gravad fisk som innehåller binnikemaskdynt. Binnikemask orsakar sällan nämnvärda besvär. Vid höggradig och långvarig infektion kan dock avmagring, mag-och tarmbesvär och blodbrist uppträda. Binnikemask behandlas effektivt med avmaskningsmedel.

Binnikemaskdynt påvisas regelbundet i sötvattenfisk som gädda, abborre och lake i olika svenska sjöar.

Parasiter dör vid upphettning och djupfrysning

Parasiter dör vid upphettning och djupfrysning. Hur lång tid det tar innan alla parasiter dött beror på temperaturen. Om fisk upphettas till 60 grader i minst en minut dör alla parasiter. Fisk som ska ätas rå, gravas, kallrökas eller lättmarineras bör frysas i minus 18°C i tre dygn. Större hela fiskar kan behöva frysas ytterligare ett par dygn.

Parasiter dör också vid hårdsaltning. Sill eller annan fisk som används för inläggning lagras först under en tid vid hög salthalt så att alla parasiter dör."

Tom

FredrikN
0

Torskmasken har varit på tapeten i media i veckan. Det är säkert det #1 menar. Den överlever inte tilllagning.

Fridaaaa
0

#9 Ja det var den jag menade.
Okej vad bra då vet man det :)