Fiske iFokus

Fiske

Etikett040-etik-lagar-och-bestämmelser
Läst 4744 ggr
ize82
2010-04-25 22:27
0

Nätfiske

Vilka regler e det som gäller?

Va o gick en sväng nere vid sebirien (Ängelholm) nu ikväll, så såg jag 2 gubbar som var utvadade i havet o höll på att lägga nät. Och i närhetan av där både Rönneå och vegeå mynnar ut i havet, typ mitt i mellan dom!

Första bojen va ca 20 meter ut, sen gick nätet snett ut till ca 125-135 meter från land, där fortsatte nätet en bra bit längst stranden!! 

När dom kom in fågade jag om dom fick någon fisk, och det brukade dom få, öring, lax, skrubbor etc sa dom.

Då frågade jag om fisken var levande när dom kollade det dagen efter, och jag fick som svar att skrubborna brukade leva och dom släppte dom som var små….så frågade jag om öringbesorna, vad dom gjorde med dom och fick som svar att dom bara slängde dom, och just nu vid denna tiden så e där ju gott om dom! Snacka om att jag blev PIST OFF!!! Skrikandes

Linus - Medarbetare på Flugfiske!

C & R e det som gäller!

FrattDavid
2010-07-30 15:18
0

På länsstyrelsen hemsida finns dokument för fiskeregler i havet, se länkar nedan för regler i Västra Götaland. I detta dokument anges fredningsområden där nätfiskeförbud råder (dock är fiske med ålryssja/tina samt fiske efter hummer tillåtet under vissa förutsättningar och tider). Bland annat omfattas Saltholmen och Långedrag av Rivö fjords fredningsområde. Tidvis har det varit väldigt mycket nät på dessa platser vilket alltså är förbjudet. Skulle någon se nät där går det bra att ringa Kustbevakningens Ledningscentral på telefon 031-7279100 så kommer de förhoppningsvis ut och kollar.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/amnen/Fiske/Fiskebest%C3%A4mmelser1/Fiskeregler_i_havet.htm

http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/4BD58E49-5634-4B5F-A84C-1EA31078B2CE/0/fiskeregler_2010_webb.pdf

AngelicamedC
2011-05-06 21:47
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nätfiske är inget fiske…. kan man ju lika gärna gå till ica =)