Rönne å
Rönne å påbörjar sitt lopp i Ringsjön mitt i Skåne. Ån flyter nordväst ut och mynnar ut i Skälderviken vid Ängelholm.
Rönne å har vissa biflöden som också erbjuder fint fiske, t ex Pinnån och Bäljane å. Länk till Bäljane å, och till Pinnån.
Rönne å har i sitt nedre lopp, från havet upp till Klippan, ett gott fiske efter lax och laxöring. Man kan påstå att Rönne å är Skånes enda egentliga laxvatten.
Vid Klippan stoppas all vandring av fisken av en damm, Stackarpsdammen. Ovanför dammen och till Ringsjön finns stationär fisk, såsom abborre, gädda, ål, och öring.
Det normala för Rönne å är att Laxen stiger tidigt, redan i början av mars. Omkring midsommar stiger Havsöringen.
Utefter Rönne å finns massor av olika fiskerättsägare. Några av dessa är:
- Ängelholms kommun för sträckan närmast havet och 5 km uppströms. Fiskekort hos t ex Varuhallen-Hobby i Ängelholm, www.varuhallen.se, Sportfiskedepån i Helsingborg, www.fiskedepan.se, och Turistbyrån i Ängelholm, www.turist.engelholm.se.
- Klippans Sport och Fiskevårdsförening , www.ksff.se, försträckan från Forsmölledammen till en bit nedanför Stackarpsdammen. Någr undantag finns. Här kan man fiska nästan i anslutning till tätorten Klippan. Fiskekort köps på samma ställen som ovan.
- Tommarps Ene sträcker sig från just Tommarps Ene och 3 km nedströms Tommarps Kungsgård. Här fiskar efter Lax och Havsöring. Både fluga och spinn är tillåtna. Fiskekort hos Varuhallen-Hobby och Sportfiskedepån (se ovan).
- Sträckan från Forsamöllan och uppströms till Ringsjön är fiskesträckorna privat, och kan endast fiskas genom uppgörelse med respektive markägare. Här fiskas bl a efter stationär Öring.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Säsongstart för fisket i Rönneå med biflöden är 1/4 2010.
Tom
Hej Tom!
Har man flyttat framdet? Brukade vara 1/3.
MVH
Ronny

Hej Ronny!
En kopia från Klippans Sport-o Fiskeförening:
"Totalt fiskeförbud i hela Bäljaneå och nedanför Stackarps kraftverk i Rönneå under tiden 15/10 - 31/3. Den enskilde fiskaren har skyldighet att informera sig om vilka regler som gäller."
Samt från LKänsstyrelsen:
"Fredningstider
Fiske efter lax och öring är förbjudet under tiden
1 oktober - siste februari, förutom i Rönne å där
förbudstiden är 15 oktober t o m sista frebruari."
Tom
Lite olikai olika delar av Rönneå tror jag.
Från Ängeholms Sport o Fiskevårdsförening
Har läst att man har haft på förslag att flytta premiären till första helgen i Mars, men vet inte hur det blir.
"Rönneås nedre fiskevårdsområde". I Rönneå sträcker det sig från "Gåsahalsen" (ungefär ytterleden i Ängelholm) till mynningen i havet. Dessutom ingår stora delar av Kägleån och Rössjöholmsån. Fr.o.m. 1/3 1999 gäller nya bestämmelser och fiskesträckor i området. Sträckorna utanför nedan angivna kortfiskesträckor är avsatta som uppväxt- och lekområden där allmänheten ej har rätt att fiska.
Rönneå Fiskekort krävs för hela sträckan "Gåsahalsen" - mynningen under perioden 1/3-14/10. Resten av året är det fritt fiske efter icke laxartad fisk på sträckan "Gåsahalsen" - "Pyttebron". Fiske får bedriva sportmässigt. Tillåtna redskap: spinn och fluga. Mete ej tillåtet under mars månad. Mete efter laxartad fisk förbjudet hela året. Barn under 14 år fiskar gratis.
Fiske får bedrivas från båt, dock ej under mars månad. Trolling är förbjudet, dock är dragrodd tillåtet.
1-2/3 gäller endast speciellt premiärkort som kan köpas hos Varuhallen Hobby."

Bra förtydligende. Tack Ronny!
Jag tänkte inte på att Rönneå var delat på olika fiskeföreningar.
Tom
hej
jag har bara fiskat i sjöar innan,men nu hade jag tänkt att börja fiska i Rönne å runt Klippan,så nu har jag lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
1:om man köper ett säsongskort 1april-14 oktober 500kr,var får man fiska?
2:gäller säsongskortet vid Tommarps Ene?
3:måste man lämna in fångst-rapporterna,om så fall vart?
tack på förhand.

Bästa och mest dagsfärsta informationen får du om du går in på de två fiskeföreingarnas hemsida. Här får du länkarna:
Ängelholms Sport och Fiskevårdsförening, www.asff.se.
Klippans Sport och Fiskevårdsförening, www.ksff.se.
Skitfiske på dig!
Tom
ok,tack.ska se på sidorna om jag hittar det jag söker om inte så får man väll ringa.

Nedströms tommarsps ene finns en sträcka som kallas tommys fiske!
Kostar 100 kr per dag eller 700/säsong
Barn upp till 12 år gratis
i målsmans närvaru.
Kort säljes av: Fiskedepån Mats Åstrand Helsingborg Tel. 042-242110 Gamla Q8 macken Kvidinge sidan om matöppet Tel.0435-20232 Vi själva på gården.0435-25194 mobil till Tommy 070/6036057
"I dag 28 september 2008 stod så äntligen "provsträckan" klar. På en sträcka av 300m är det utlagt sten för att skapa
reproduktions och uppväxt platser för våra lax och
havsöringar. Vi har medvetet satsat på grovt lekmaterial och
hög strömhastighet för att i främsta hand gynna laxen.
Resultatet har blivit en strömvattens biotop av högsta rang.
Vi tackar Region Skånes miljöfond och Länsstyrelsen som
bidragit med vars 10 000kr till detta pilot projekt.
Hur omfattande lek vi får på sträckan vet vi inte förrän i
augusti 2009 då sträckan el fiskas efter 0+ ungar, som års
yngel heter. Får vi ett gott resultat vilket vi givetvis tror så
kommer vi att anlägga fler sträckor.
Det finns redan färdiga planer smida…
Laxen i Rönne å har tidigare varit förvisad till små
reproduktionsområde längre upp i ån och dessa är inte
tillräckliga. Med mera pengar och samma goda vilja som
sportfiskarna längs ån visat så kommer den saken att
ändra sig."
Linus - Medarbetare på Flugfiske!
C & R e det som gäller!

Det var en intressant och trevlig nyhet. Tack för den!
Tom

Ize82! Hur gick provfisket i höstas?
Kan du inte beskriva lite närmare var det liggsr (karta?), och hur man kommer dit.
Då lägger jag in ett nytt eget inlägg med länk hit.
Tom

Kör till Kvidinge, mitt i byn står en skylt Tommarps kungsgård, samma väg som du kör till Tommarps Ene. Kör förbi Kungsgården och följ bara vägen rätt ner mot ån tills du kommer till ett gammalt torp på höger sida vägen, nedanför torpet kan du parkera. Tommy bor inte i detta ruckel, bara en gammal gubbe.
har inte hittat någon info om hur provfisket gick!
C & R e det som gäller!

blanklax tagen den 11/5 på tommys av tommy själv!
Citat från hemsidan:
"Äntligen min första Lax i år.
Nystigen med lus o äggsträngen kvar. 7.0 kg
Gött och ha spräckt nollan.
Spinnare. Bilder finns på den.
Vattnet är lite lågt ännu men det lilla regn som kom har väll satt fart på dom."
C & R e det som gäller!

Skulle vilje uppmana folk att släppa sin lax igen som tas i rönnes vetten system pga den låga tätheten, ändast 7 kända laxar tagna + ett visst mörkertal givet vis.
Så tänk på framtiden, vill vi ha ett bra fiske----->Sätt tillbaka laxen igen!! En snabb bild, sen ge den friheten igen!!!
C & R e det som gäller!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då var fiket igång i rönne nedre! Övre delarna (tommarp) gäller 1 april!
C & R e det som gäller!

Meddela gärna hur fisket går i Rönnå med biflöden!
Tom

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Första BLANKLAXARNA tagna ur rönne´s vattensystem!
Én på 5-6 kg en på 3 och en tappad!
C & R e det som gäller!

SKITFISKE på dig!
Tom