Rapport - Svenska Flugfiskemässan 2011
Introduktion
Helgen har passerat och i fredags var jag iväg till Stockholm på den årliga Svenska flugfiskemässan i Älvsjö. Jag har under helgen försökt att smälta intrycken och komma på något bra att skriva.
Resan till mässan
Dagen började med avfärd mot Älvsjö runt 09.30, resan gick bra hela vägen och vi var framme runt 12.15 på mässan och då hade vi hunnit med ca en halvtimmes lunchstopp i Viksjö.
Första timmen
Vi började med att gå runt ett varv till dem olika montrarna för att sedan nästa varv gå lite djupare. Årets mässa kändes mindre än den som var förra året och faktiskt ganska mycket sämre. Eller var förhoppningarna efter månader av väntan alldeles för höga bara? Det kändes som att utbudet var mycket mindre och priserna inte alls lika bra. Kanske ska man åka dit under helgen nästa år istället jag vet inte. Det kommer att visa sig.
Tyvärr så hade min kamera och jag lite olika åsikter den ville inte fungera som jag tyckte att den skulle ha gjort. Så därför blev det inga bilder tagna.
Som vanligt satt dock ett antal flugbindare på en av gatorna inne i mässhallen. Däribland Johan Klingberg från Sverige och A.K Best från USA och ytterligare 16 flugbindare från både Sverige och övriga europa.
Föreläsningar och uppvisningar
Föreläsningar och uppvisningar är en stor del av mässan och jag tittade på Johan Klingberg. Jag kom in sista kvarten så jag kan tyvärr inte tala om vilka flugor han skapade. Men det var verkligen intressant och beundransvärt. Jag hade också den förmånen att se en kastuppvisning från MSX men det var vad jag trodde på förhand. Efteråt gick man därifrån ganska besviken faktiskt visst är det imponerande hur enkelt dem får det att se ut när dem dänger ut sina linor men mer än så var det faktiskt inte. Däremot när klockan slog 16.00 klev Kenneth Boström fram till kastbassängen och började demonstrera intressanta kast exempelvis hur man lägger ut linan runt en sten. Där hade vi en riktig kastuppvisning att tala om. Tyvärr så visade han bara ett fåtal kast och uppvisningen höll på i bara ca 10 minuter.
Fiskeprofiler på plats
Jodå visst fanns dem där. Som jag tidigare har nämnt så var Johan Klingberg, A.K Best och Kenneth Boström på plats. Alla kanske inte vet vilka dessa personer är. Men då kommer en kort beskrivning senare. Andra profiler som var på plats William Moberg-Faulds, Peter Sjödin och Niklas Bauer. Och många många fler.
William och Peter stod i en monter och pratade med folk men sålde även förhandsbokningar av DVDn som är resultatet av deras tv-program som gick i höstas på TV, FISKE! På djupt vatten med William & Peter. Dem var också där för att under lördagen hålla en auktion med Martin Falklind till stöd för Älvräddarna. Och Peter Sjödin var också där för att representera sin egen affärsverksamhet som guide och instruktör, och hans hemmavatten Älgsjön.
Kort beskrivning av profilerna
Johan Klingberg - Flugbindare & Intruktör har även gjort en del filmer b.l.a. Mayfly Madness, men är också mannen bakom den populära filmserien Modernt flugfiske. Den serien har hittills släppts i tre delar Tjecknymf, Torrfluga och Våtfluga. Men det kommer också en 4:e del i april som heter Streamer.
A.K Best - Är en välkänd och respekterad flugbindare och författare i från USA. Han har skrivit sex böcker. Fem om flugbindning och en om praktiskt flugfiske. Och skriver även artiklar om flugbindning i varje nummer av Flyrod & Reel.
Kenneth Boström - Är en svensk herre som är välkänd för sin enastående fluga Rackelhanen men är även spöbyggare och har engagerat sig mycket i försurningen av vatten.
William Moberg-Faulds - Har under många år varit programledare i TV för program som Fiske, Jakt och Fiske, och nu senast På djupt vatten med William & Peter, tillsammans med Peter Sjödin.
Peter Sjödin - Har under många år varit kompis med William Moberg-Faulds och tillsammans har dem besökt otaliga platser tillsammans för att spela in tv-program. Men han är även egenföretagare, där han erbjuder den vanliga hobbyfiskaren guidade turer i sina hemmavatten uppe i Jämtland.
Niklas Bauer - Är en av dem mest respekterade fluggäddfiskare vi har i detta land och han har synts till i fiskefilmsserien Fly VS Jerk där han då självklart tävlade för Fly. Tre delar av filmen har släppts och han har medverkat i alla tre.
Utöver dessa så fanns det massor av fler profiler på plats under fredagen och garanterat ännu fler under lördagen och söndagen. Och man skulle kunna göra en väldigt lång lista över dessa.
Shopping på Mässan
Som vanligt blev det en del shoppande under mässan dock inte så mycket utrustning detta år utan det blev lite filmer, huvudbodnad i form av en basker lite tafsmaterial och en självskriven vän för en flugfiskare en vacken sommar kväll vid ett vatten strömmande eller sjö, fickpluntan. Och även en fluglina blev det. Plånboken gick varm under dagen.
Filmerna som köptes in var Trout Bum Diaries vol. 1 Patagonia. Och Modernt flugfiske del 2 och 3 d.v.s. Torrfluga och Våtfluga av Johan Klingberg. Och kanske det mest intressanta inköpet, fluglinan är av märket Scientific Anglers.
Slutord
Mässan var som alltid en trevlig upplevelse men samtidigt en besvikelse om man ser till hur det var förra året. Men även om det var lite av en besvikelse i år kommer jag ändå att vara där nästa år. En dag kanske man t.o.m får äran att vara med och hjälpa till i en monter vem vet. Nej nu har jag suttit länge och skrivit och detta får bli det sista.
Nu ser jag fram emot en skön fiskesäsong.
Tack för mig, skitfiske på er!
Pontus Petersson alias rango

Väldigt trevligt skriven information från Mässan.
Tack, Pontus!
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
tackar tackar