Fiske iFokus

Fiske

Etikett300-flugfiske-utrustning
Läst 14351 ggr
akvariet
0

Nybörjarhjälp

hej, hade tänkt köpa ett flugfiskeset… har hittat två olika sorter, det ena spöt är av grafit och det andra av glasfiber… vilket rekomenderar ni till en nybörjare? för- och nackdelar med grafit respektive glasfiber?

sen undrar jag om det ens är bra val jag har gjort, har bara gått efter vad allt kostar, flugfiskeset är ju svindyra så har försökt leta upp så billiga som möjligt:

http://www.jula.se/flugfiskeset-7-delar-131601

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Ovrigt/Flugfiskeset/

vilket hade ni tagit? bra val eller ej? hänvisa gärna till andra set som är bättre:D

mvh niklas

Tom-B
0

Hej Akvariet, och välkommen till Flugfiske och en trevlig åretrunt hobby.

Alla är vi olika i vär kroppsbyggnad. Med det menar jag att du kan vara kort eller lång, och kanske främst har vi olika kraft i arm och handled. Det gör att vi alla har lite olika teknik när vi kastar, även om grunderna är lika för oss alla.

Så din kastteknik avgör vilken typ av spö du skall välja. Att välja ett nybörjarspö från Jula eller Biltema går naturligtvis bra som första försök med flugfisket, men dels om du fastnar för flugfiskehobbyn inser du snart att dessa spön räcker inte till för att du skall få ut så mycket som möjligt av din hobby, och då vill du/kommer du snart att köpa ett bättre/kanske lite dyrare spö, dels så om Jula/Biltemaspöet inte passar dig, så kanske du tröttnar på Flugfisket, vilket kan kännas onödigt. Och du har också "kastat" ut pengarna på något som du i alla fall inte vill ha.

Vill du ändå införskaffa något av dessa fiskeset, så går det knappast att lämna en rekommendation, då det väl inte framgår vilken aktion (hur spöet rör sig) det har i själva kastet. Och det framgår i varje fall inte på Biltema vilka flugor som medföljer.

Jag vet ju inte var du bor, men har du närhet till en lite större stad där det i omgivningarna finns hyfsat gott om flugfiskemöjligheter föreslår jag att du går till den största fiskeaffären, eller den som har bäst renomé (kolla med fiskeklubben). Dessa brukar ha någon som är duktig på att föreslå något i hyfsad nybörjarklass. Be att få prova hur det känns att föra spöet fram och tillbaka (då får du förmodligen också lite gratislektion hur du för spöet).

Att köpa ett spö är lite som att köpa ett par bra löparskor: bättre affärer låter dig testa på ett löparband, och sen får du en rekommendation.

Och, det finns ju aldrig ett köptvång (även om även jag kan känna det lite kymigt att uppta personalens tid med frågor och tester, och sen bara gå där ifrån), så ta chansen att fråga i fler affärer innan du bestämmer dig.

Hoppas detta gav dig någon vägledning.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

akvariet
0

tack så hemskt mycket för svaret:D ja, jag är väldigt lång för min ålder, 185cm är jag:D

så det du vill säga med ditt svar är att om jag köper ett nybörjarset från biltema/julia så är det större schans att jag inte kommer tycka att det är kul? jag skall alltså kolla i flera affärer först och sen bestäma vilket av dem jagh skall ta.

bor i västra götaland mellan göteborg och borås:D

vilken klass på spöet skall man ha då? har för mig att klass 6-7 är bra nybörjar grejor…

kan du inte rekomendera någon sida men någolunda okej priser (200-1000kr)?

finns ju månnga platser som säljer lite allt möjligt som säljer flugfiskeset, är dessas set sämre kvalité än de som enbart har fiskegrejor? det finns ju riktigt billiga flugfiskeset på ullared (ligger inte så långt ifrån mig)…

Tom-B
0

Klass 6-7 är ett bra alroundspö, längd 8,5 - 9,5 (som längst) är bra. Fastnar du för flugfiske kommer du så småningom att vilja ha ett något i kortare och lättare klass för det lite lättare fisket. Men som sagt, förslaget ovan är bra.

Tyvärr så vill/kan jag inte rekommendera något på internet, för vad du än hittar på nätet i form av billiga fiskespön/fiskeset, så är det inte bättre för dig än Jula, Biltema eller Ullared.

Om spöna inte är packade i en förpackning på Ullared, så har du ju chansen att pröva lite olika spön (om du får plats i gången). Välj bara inte ett som är för mjukt, böjer sig för lätt, även om det känns skönt att swinga, då får du svårare med de lite större flugorna, typ streamers. Ta inte ett för styvt heller, det klarar du inte som nybörjare, och då tröttnar du. Skulle jag ge dig ett lite flummigt råd så blir det att hitta ett spö där du känner att böjligheten/mjukheten känns bra, ta sedan ett spö som är snäppet styvare, för du blir ju i alla fall succesivt bättre och bättre.

Hur det än är med att kasta, så trots att längden på den lina du får ut egentligen inte är avgörande för hur mycket fisk du får, så är det trots allt roligare att se, att man matchar de andra flugfiskarna. Och oftast står man på land, och ofta ser man fisken vaka en bit ut i sjön, och att då inte nå fram känns frustrerande. Så småningom lär du dig att det är bättre att kunna placera flugan där du vill ha den, än att kunna kasta långt.

Och som sagt, mitt främsta förslag är, ta hjälp i en affär. Och, du, så där lite vid sidan om. Får du förtroende för den som hjälper dig, då kanske du köper av denne. Och då har du genast fått en ovärderlig kontakt för lite allmänt socialt fiskesnack, och många gånger har denne bra tips var man får fisk just för dagen. Och vilken fluga du skall använda. Och detta är nog värt mycket mer än tredubbla priset på Julaspöet (fast för ca 1000-lappen bör du få ett alldeles utmärkt nybörjarspö).

Går du också med i en fiskeklubb (kolla bara att de också sysslar med flugfiske), så har du ofta rabatt på dina inköp.

Skitfiske på dig (som vi säger i fiskekretsar)Skrattande!

Tom

akvariet
0

tack åter igen för ett mycket bra svar:D

okej, blir att gräva upp lite pengar och sticka iväg och kolla i lite olika fiskeaffärer då:D

är med i "sportfiskarna" men de sysslar inte så mycket med flugfiske tror jag…

har för mig att svarta flugor skall funka hela tiden…

är det något mer så hör jag av mig:D

Tom-B
0

Lite generellt kan man säga, att ju mörkare det är när du fiskar, desto mörkare fluga.

Fiskar du alltså på dagen, så gäller gärna flugor med lite färg på.

Låter lite konstigt kanske, men fisken reagerar många gånger snabbt, och ser egentligen inte så mycket hur flugan ser ut, utan den reagerar på siluetten. Så svart fluga syns bättre mot den mörka natthimmelen. Konturen bör man dock försöka efterlikna fiskens för dagen favoritbyte.

Tom

akvariet
0

okej:D

finns det några enkla flugor som inte behöver något speciellt som typ bara behöver garn, kanske hundhår mm. som är lätt att binda?

har bundit typ 10 egna flugor bara för skoj skull och då har jag använt mig av allt från garn till frigolit mm.

Tom-B
0

Vad du skall binda för fluga beror ju på vad och var du skall fiska.

Är det i Put&Take-sjöar, är det i rinnande vatten, är det i södra Sverige med i huvudsak Regnbåge eller Öring, är det i norra Sverige Öring eller Harr?

HökensåsMontana är en verkligt alroundfluga. Du kan binda den på en mindre krok 14-16, eller lite större 10-12. Du kan ge den olika färg på kroppen. Du kan förtynga den, eller låta bli. Du hittar bindbeskrivning under Gruppen 351 Nymf.

En annan ändå lättare att binda är Red Tag. Ändra färg på taggen. Men det är kanske främst en Harrfluga i rinnande vatten, men visst fungerart den även på fiskarna i Sydsverige. Det finns bindbeskrivning även på den. Se Grupp 354 Våtflugor.

Åker du bort och fiskar, tag kontakt med den lokala fiskeaffären (ibland finns det en sådan vid själva fiskeplatsen). Dom vet vad du skall använda.

Tom

akvariet
0

okej, ska kolla upp dem:D

tack för hjälpen:D slappna inte av än för jag kommer troligtvis behöva mer hjälp så småningom;)

ingesjo
0

Hej

1sta inlägget :-)

Jag är novis på det här med flugfiske,,men men skam den som ger sig …jag ska bara lära mig det här för jag har både roligt och får uppleva en underbar natur tillsammans med mina misslyckade försök till kast :-)

Samt kaffet och kanelaren smakar alltid bäst vid en dimhöljd sjö kl. 07:00 precis när solen kommit upp

Har köpt ett nybörjar set Strömsländan 9 fot ,,,trivs si sådär med det ,,,spöet är bra men jag tror att en bättre klump hade gjort susen..

Då jag bott i England under en längre period så hade jag koll på de Engelska fiskebutikerna ,,,o jädrar vad mycket billigare det är där…

Har pga detta tagit hem en del olika spön (både längder och klassning) för test och inbjuder ev. intresserade att testa dessa spön…Obs jag bor i NV Skåne just nu…

MVH

Ingesjo

Tom-B
0

Hej Ingesjo!

Välkommen hit!

Du har möjlighet att göra lite mjukisreklam för dig i Gruppen Köp o Sälj. Inte priser och påträngande reklam, men lite mjukis.

Även om du nu inte avser sälja, utan mer testa, så ser jag inget fel i att du skriver i den gruppen. Ange bara dina avsikter.

Tom

ingesjo
0

Jag lägger en kopia på mitt inlägg där…

Bara testa, tipsa samt kanske (om det är tilllåtet) lägga upp länkar än så länge….

Vill inte skapa något importföretag utan det får de som är intresserade sköta själv…

MVH

Ingesjo