Flugfiska - vilka måsten gäller?
En plats att fiska på. Kolla i Grupper som 200, 210, 295. Det finns också en tråd Gratis fiskevatten i Grupp 200.
Din grundutrustning , förståss. Spö, lina, rulle och fluga. Samt en håv.
Ytterligare "Bra-att-ha"-grejer hittar Du i Grupp 390, Personlig utrustning, och i tråden Fiskarens prylar.
Fiskekort, som gäller platsen Du skall fiska på, och aktuellt datum. Det finns lite olika kort, t ex för en dag, en vecka och årskort. Olika för olika föreningar och deras fiskevatten. På en turistort kan ett kort gälla för många olika fiskesjöar, dammar och rinnande vatten. Kostnad allt mellan 50 kr till ca 200 kr för en dag. Du kan också få betala efter antalet kilo fisk Du tar upp.
Kontrollera hur många fiskar Du får ta upp per dag. Oftast finns det begränsningar. Även här gäller olika bestämmelser för olika föreningar. Vid vissa fiskevatten tillåts endast C&R, d v s all fisk skall återutsättas. Bestämmelserna finns oftast anslagna vid fiskevattnet. Det finns också bestämmelser utfärdade av Fiskeristyrelse., Och dessa måste Du känna till. Ett exempel är gäddan, se Grupp 470.
Fiskar Du utan gällande fiskekort, är det lika med tjuvfiske, och Du kan bli av med Din fiskeutrustning omedelbart på platsen. Du kan också åtalas och få dagsböter.
Tar Du för mycket fisk, blir Du som minst av med den fångade fisken.
Du bör också visa en hyfsad fiskeetik. Är det t ex trångt (=mycket folk som vill fiska), bör Du inte stå och nöta på samma ställe hela dagen, även om Du tycker att det är den absolut bästa stället. Flytta på Dig efter en stund till annan plats, och låt andra komma till att fiska. Det bästa exemplet vid t ex ett rinnande vatten: gör två-tre kast (inget hugg), flytta två steg åt sidan, gör ytterligare två-tre kast, flytta några steg åt sidan, o s v. Förhoppningsvis gör alla likadant, och då blir det ju en ledig plats för ny fiskare längst åt sidan.
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
- Redigerat 2020-10-30 15:22 av Karmatarerskanise
Väldigt bra skrivet!!!!
tycker själv att glasögon är ett måste på samma sätt som en håv..
så slipper man att bli blind i vissa olyckor…
mvh Allex Melin
ps tycker att denna borde va låst längst upp .. 

Hej #1!
Tack för Ditt positiva omdöme.
Jag håller helt med Dig om glasögon. Jag har alltid mina polaroid på mig!
Men varför tycker Du tråden skulle vara låst? Då kan ju inte vettiga kommentarer och kompletteringar som Din komma in.
//Tom
går det inte skriva i den om du låser den så den sitter fast under underlätta för synskadade?
jag menar inte att du ska stänga tråden. 
jag tycker alltid det är bra med sådana här trådar som tex nybörjare kan titta igenom. 
mvh Allex Melin

Jaha, det var så Du menade. Bra idé. Fixat!
//Tom
Viktiga saker om de inte redan har kommit upp.
Om någon står och lurar på en fisk kanske stått där 1 timme gå inte dit. Kan spoliera den timmen och många framöver.
Ställ dig inte och fiska på samma fisk om någon redan börjat. Vänta på din tur.
Fråga alltid om du får fiska här om det redan står någon säg ca: 50m ifrån.
Vada inte över ett grunt ställe om där står en fiskare utan att fråga.
Finns säkert mycket mera.
Christer
det vart ju bra!
Mvh Allex Melin
Mycket intressant att få ta del. inte det lättaste för den som inte kan. Men det är ju därför jag är här inne och läser.
Tack!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kan bara instämma att ha glasögon är ett måste och en keps eller hatt kan också vara bra,och fördelen med polariserade glasögon är ju att man ser fisk som man kanske inte ser annars i vattnet samt att ta reda på skräp och använda soptunnor om sådana finns för allas trevnad
Micke
//Micke-K Medarbetare på Flugfiske i Fokus
En Kall god öl är väl ett måste om det är en soliga dag?

Blir lite svårt att hantera både öl, spö och lina. Samtidigt!
Dessutom tappar du koncentrationen på om det blir hugg.
Men, ok, till matpasset funkar väl öl lika väl som annat dricka.
Tom

Hej måste bara fråga om det finns några flugfiske kurser i skåne. jag är helt ny på detta kollar mycket på intrenet var jag kanske kan fiska känner mig lite osäker haqr provat i råån och i odensjön nu hittade jag tollerupsjön tänkte åka dit o testa lite . när man alldrig har flugfiskat innan är man lite rädd men jag kör på ändå men taksam för tipps om flugfiske kurser eller nån förening man kan gå med i /mvh Michael

Hej, och välkommen hit till Flugfiske.
Jag kan verkligen rekommendera Tollerupssjön. Det är en av de bättre klubbfiskesjöarna i länet. Och klubben är välskött.
Gå med som medlem (jag har inte provision på att värva medlemmar
), och där kan du också få den bästa informationen om kurser som kommer under hösten i Skåne.
Mer om Tollerupssjön och klubben Höörs Havs och Flugfiskeklubb hittar du här på länken Tollerupssjön.
Tom

tusen tack tom tänkte kanske åka dit o kasta lite i morgon

Vore kul att få höra hur det gick.
Så jag önskar dig Skitfiske!
Tom

Jag var i tollerupsjön igår fiskade mellan 1800 och 2200 underbart mysigt kanon platser att fiska med fluga men fick inget napp men jag e nöjd ändå har blivit medlemm där nu ;) och fick lite tips av en som fiskade där

Ett tips: Stå gärna nära utloppet.
Det ligger invid vägen du kör in.
Vad hade du för fluga? En HökensåsMontana funker ofta bra.
Och nu är det nog ganska varmt i vattnet, vilket gör att vissa tidrer på dygnet går fisken djupt, sen framåt kvällskvisten kommer den upp till ytan för att hämta mat, sen går den ner igen. Det innebär att du får testa olika djup.
Knyter du flugor själv kan du knyta Hökensås montana med eller utan förtygning, så kan du på det viset variera djupet.
Knytbeskrivning hittar du på den här länken, HökensåsMontana.
Tom
Tom

vilken fluga har jag ingen anning om jag köpte ett gäng flugor i en fiskebutik såna som såg fina ut heheheheh lina etc har jag ingen kunskap om alls kunde vara kul att känna på ett hugg men jag skrämer nog bort fisken mer än vad jag fiskar men dett gör inte så mycket det e mysigt o fiska förhopningsvis kommer jag lära mig med tiden

Hur HökensåsMontanan ser ut ser du på bindbeskrivningen.
Du får surfa runt här på Flugfiske, så lär du dig säkert en hel del. I varje fall teoretiskt.
Ett tips, knipsa av kroken på en fluga, och stå och torrkasta på land, så lär du dig tekniken. Speciellt bra när snön kommer och det blir lite motstånd då du tar hem flugan.
Skitfiske på dig!
Tom