Sandåslandet
Någon som har besökt detta eldorado?
Berätta mer om era resor dit i såfall. Har planer på att åka dit detta år. Skulle bara behöva mer info om resan dit, platser som är värda att besöka och roliga historier därifrån…

Hej Brutalaccent!
Jag vet inte var Sandåslandet ligger. Jag hittar bara Sandån i Västmanland.
Kanske inte ens ligger i Sverige?
Kan du ge en närmare lägesbeskrivning.
God Jul!
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

hejsan Tom.
Klart jag ska försöka beskriva lite mer om vad det är jag är ute efter.
Många av er här på FiF (Flugfiske iFokus) kanske har läste en heldel av Gunnar Westrin. Han pratar mkt om Sandåslandet som är ett område i våra Nordligaste delar av landet - men sandås, stäpplandskap, harr, öring och även rödingfiske i världsklass.
Geografiskt handlar det egentligen om att från det att vattnet lämnar Råstojaure och vidare rinner neråt och tar med sig allt bivatten (Harrejåkkå, Tavvaätno m.m.) och bildar Lainioälv.
Normala fall brukar resan starta med helikopter från Kiruna (Kallas Flyg) och före en vidare mot dessa trakter (ca 1h med helikopter) norrut.

Vi får se om jag kan "lura" någon av de duktigare flugfiskarna att ge dig några tips. Jag vet ju inte om dom har varit där, över huvud taget.
Tom

nej, det är ju mer ett vedertaget uttryck för dessa regioner så många kanske inte ens vet att dom varit dit.
men det är alltid skoj att höra ifall någon har några bra tips eller trix för en resa dit.

Jag har nu varit i kontakt med två "proffs"flugfiskare.
Jag skall kolla upp deras tips lite grand, så återkommer jag.
Tom

Här är två svar jag fått via e-mail.
Christer i Trelleborg skriver:
Sorry Tom, har aldrig varit där.
Det finns massor av berättelser och film på nätet.
Och Ken i Blekinge skriver:
jag har inte själv varit där…enligt mina nära
källor så kom jag fram till att det är lite för
mycket folk för min smak, jag har varit ännu
högre och med lite mera vildmark i rostojaure man
det var ett bra tag sedan dock…har inte haft
tid med sådana äventyr mera sen vi brakade åstad
med Sameo
…so sorry…det finns dock rätt mycket info att
hitta…westrin har själv skrivit spaltmetrar i
ämnet :)
ja tom en hel film :)
Jag skall se om jag hittar t ex den där filmen. Annars kanske du är bättre på att leta rätt på den och andra uppgifter.
Tom

På Youtube hittade jag några filmsnuttar. Jag vet inte om du redan har hittat dem. Och jag tror inte de var så relevanta för din fråga.
Men de finns på Youtube, och skriv Sandåslandet i Sökrutan.
Tom

tack för ditt engagemang i ämnet. har hunnit prata med några vänner som varit där och det blev några roliga historier.
men det är lite som Ken skriver, att det var mkt folk där samt att dom fiskade med haspel och spinnare.vilket dom inte viste att man inte fick. -:D
samtliga flugfiskare blängde argt när dom drog upp finfina harrar med utrustningen.