När nappar gäddan?
nu när våren är här och isen har smält är de ju trvligt och gå ner till lidan hemma och se om man får en gädda :) tänkte om ni har några tips på var man ska stå nu eller vilket drag man ska ha, jag är inte flugfiskare utan kör med vanligt spö och en haspelrulle =)

Hej!
Som jag har förstått det så är gäddorna ganska slöa på våren och det gäller att veva in ganska söligt med långsammare ryck. Testa på lite djupare vatten och med färgglada beten. Något specifikt bete vet jag inte, dom tar på allt möjligt på våren. Lycka till!
/Tore
Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

Jag är ingen van gäddflugfiskare, men lite studier i litteratur ger följande.
På våren upplever man gärna gäddan som slö. Den är mer intresserad av fortplantning än av mat.
På vårkanten söker sig gäddan upp på grundare vatten för att gotta sig i solvärmen. Sök upp de slöa gäddorna där.
Jag kan också om möjligt ännu mindre om gäddfiske med haspel. Men det gäller väl samma som för flugfiskaren. Du måste väcka gäddan med något plaskande bete. För flugfiskaren är en s k popper ett bra förslag. Under alla omständigheter skall betet vara fullt av liv och rörelse.
Hoppas detta givit Dig något.
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Fluga är ju grymmt på våren…just att man kan ta hem långsamt, göra stopp på intaget och flugan stannar och hovrar även på väldigt grunt vatten..perfekt för en arg tandmadam!…dom går väldigt grunt..sök i dyvikarna där det är varmare…grymmt bra träning för låren att vada i!…att se 2 3 plogar i fullfart gå mot flugan är en adrenalinkick!!, jag fiskar mest med oförtyngd MTX i guldgrönt…guldgrönt är mat…och , eller, en potensiell konkurrent, och vilket som så ska den ha stryk tycks gäddan resonera! 
Förra veckan togs 2st på 15kg + i Blekinge och tisdags tog en på 14 kg….Stora fiskar som piggnat till i värmen!…Skitkul….MEN….bahandla dom varsamt…lyft inte upp fisken, dom är tunga av rom och skadas lätt…om du tvunget ska lyfta, se till att inte lyfta dom så hela tyngden ligger på nacken, eller med böjd rygg…använd avkrokningsmatta…
kläm in hullingen på kroken och använd peang…gälgrepp är att föredra framför lipgrip…var rädd om dom
, och naturligtvis: catch and release only!…klubba inte lekfisk, dom är värdefulla för reproduktionen! Gäddan är en underbar sportfisk, och jag tycker den är underbart vacker!, våra panterfärgade gäddor i Blekinge är fulländade predatorer…stora fenor och kraftfulla muskelstinna kroppar…tänder som en tigerfisk och kraft som en havsöring!!…Ah, måste ut å fiska gädda i helgen!!
Sketfiske!!
Ken
kanske inte den roligaste fisken att fiska med den är okey mitt rekord 4 kilo

Ja, du har i alla fall slagit mig med ca 1kg.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
okey men jag bor 200-500 meter från en sjö