OT. SEMESTER
Nu tar sajtvärden sin behövliga semester, och försvinner i tre veckor upp till Sälen och de överfulla Västerdal- och Görälvarna. Så där blir nog inte mycket fiskat.
Då jag har ett dåligt och långsamt mobilt bredband, kan jag bara sporadiskt kolla upp vad som händer här på sajten. Men får hoppas på lite hjälp från Medarbetaren.
Ha det bra så länge, och sköt om er alla! Vi hörs.
Skitfiske på er!
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sista dan på semestern, så idag blir det bara lång biltur (75 mil), och inte mera skrivet idag.
Skönt att komma hem och få tillgång till ett vettigt bredband. (Men just nu gick det som en dans)
Vi hörs!
//Tom
jupp och skriv en liten semester rapport när du kommit hem.. 
ha en trevlig bilresa o somna inte framför ratten 
MVH

#2 Somnade inte förr än jag var hemma.
Det blev inte så mycket fiskat, då det var för mycket vatten över allt. Men något skall jag väl tota ihop så småningom.
//Tom
Hoppas du hade en helt underbar semester och har samlat alla krafter som möjligt, då den hösten är på väg in med stormande steg över vårt avlånga land.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tack, Medde. Fjällen (avser inte fiskens i detta fall) är en härlig miljö.
En liten berättelse kommer, som gör Dig grön ända ut i fingerspetsarna av avvund.
Tom

OOPPS! Har glömt min utlovade berättelse. Skall bättra mig. Se´n!
Nu blir jag borta ca 1 vecka. Skall till Stockholm och hälsa på barn och barnbarn. Lite födelsedagar och så´nt.
Lite lägre aktivitet från min sida, alltså.
Ses när vi råkas!
Tom
tjena och hallå. 
har legat i inflänsa i en vecka men börjar nu bli allt friskare igen.
jag ska försöka hålla lite mer koll nu när du är borta. men denna vecka har jag väldigt långa dagar i skolan.
men ska bättra mej!
ha det så gött så hörs vi 
ps. ja din story om fisket vill vi nog alla se hehe 
haru testat flugan en?

Nu är jag återkommen från min "Lille-semester".
Det var första gången jag tillbringade min tid i en husbil (aldrig i en husvagn heller), så det var en upplevelse. Föraren/sambon var en liten d-l på att köra. Fördelen med husbil kontra husvagn är, såvitt jag förstår, körningen. Inget som hänger bakefter och slänger. Men å andra sidan så är den ju lite otympligare in i stadens centrum.
Det som också var skojigt var, att man sitter högt och har "panoramaruta" med god sikt över natur och andra resenärer.
Ser fram emot nästa tur!
Tom

SEMESTERBERÄTTELSE FRÅN SÄLEN
Här kommer nu äntligen den utlovade flugfiskeberättelsen ifrån Sälen.
Egentligen finns det inte så mycket att berätta, då det var alldeles för mycket vatten i älvar och sjöar. Och vattnet var också lite för varmt.
Jag fiskade en gång i Görälven. Den var rätt strid och relativt högt vatten. Det hade nog gått att på något ställe vada ut i älven, men då jag var ensam (det finns ju en viss olycksrisk) så valde jag att stå på stranden. Och det bidde inget. Men är ändå en naturupplevelse olik den man får i mina hemmavatten i Skåne. Enligt föreståndaren för Stöten Camping, Peter, så hade det varit bättre att gå in på den norska sidan i Lörälven. Det hade nämligen fallit mindre regn på den sidan, medans t ex Fulån som rinner upp "på andra sidan fjället" hade fått mycket mer regn och var därmed knappast möjlig att fiska i.
En gång fiskade jag i en av de många sjöarna som ligger nedanför fjällkammarna. Likadant där, alldeles för högt och varmt vatten. Typiskt var, att under helgerna, då lokalbefolkningen, och folk från Mora och Malung brukar ockupera vissa vatten, så var det fullständigt folktomt. Det var helt enkelt ingen idé att fiska, om nu bara var ute efter att hämta upp middan.
Och slutligen fiskade jag en gång i en damm vid Skistars skidanläggning Lindvallen. En enda liten firre, som strax fick gå tillbaka, fick jag. Och som vanligt var det på en mindre Hökensåsmontana.
På alla dessa ställen provade jag en fluga jag fått av Kloakmunk, se länk. Men i den strida älven var den inte lämplig.
Så tre fisketillfällen på tre veckor är kanske inte riktigt vad man önskar sig, men det finns ju så mycket annat att göra, t ex besegra en eller annan fjälltopp (de ligger strax under 1000 m ö h i Sälen), besöka en fäbod och köpa nykärnat smör, åka till Mora och besöka olika Zornanläggningar och shoppa lite, en tur runt Siljan med besök på Jobs tygtryckeri, Malungs olika skinntillverkare och affärer (förra året köpte jag en älgskinnsväst, mjuk som bakdelen på en baby) etc.
Min årliga Sälenresa är ett litet "lufthål" i vardagen (även om mina vardagar inte alls är tråkiga), så fiska eller inte fiska så mycket, är inte det viktigaste.
Tom
Hej alla!
Var uppe vid Hälla och "reningsverket" vid Stöten 9-16 september. Vattnet nere på normalnivå. Hade kanonfiske de dagar solen var framme. Flera +40. Små flugor (16-18) funkade bra. Det var sommarvärme stora delar av vistelsen. Har fiskat där i 25 år och får inte nog av den vackra orörda älven och omgivning.
Hälsningar
Tommy, Motala