Fiske iFokus

Fiske

Etikett440-regnbågsfisket
Läst 20830 ggr
RobFrazie
13

Regnbågsöring utplantering

Hittar ingen stans där man kan hitta någon som säljer regnbågsöring.

Jag skulle nämligen vilja plantera in lite öring i våran sjö där det är lite dåligt med andra större fiskar, pluss att det bara är vi och MAX 2 till som fiskar i denna sjön.

Vad kan det kosta att plantera ett X antal öringar?

Vad ska man tänka på när man planterar in öring?
Vad kostar dom?
(är det beroende på storlek)?

Är plantering av öring något att satsa på i en lite mindre sjö?

Ge gärna tips, länka till sidor eller ge annan information om hur jag kan få tag i någon som säljer öring.

Ska tillägas att jag bor i Småland-Kalmar Län- Emmaboda

Så gärna något i närheten av mig då.
tackar på förhand!

Tom-B
2

Först och främst, är det Regnbåge eller Öring du vill plantera in.

Om det finns fisk i Din sjö, och det bara är småväxta typer, då är sjön redan "överbefolkad". I varje fall av dessa sorter.

Vad menar Du med en lite mindre sjö?

Fisk säljs per kilo. Köper Du större fisk för att kunna fiska omedelbart så får Du färre fiskar. Köper Du mindre får Du färre men får vänta tills de växt till sig (om Du vill fiska lite större).

Och om det finns andra fiskar, är det t ex gädda, så lär Din utplanterade fisk bli vardagsmat för gäddan.

P.S. Jag dristade mig till att kompettera Din rubrik så blev det tydligare vad inlägget handlar om. D.S.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

HenrikLundin
0

Tänkte bara säga att staten har blivit lite hårdare vad gäller utplantering av fisk i diverse sjöar. Man ska tydligen ha tillstånd för att plantera ut fisk.

Gissar på att ni redan har tillstånd =)

Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!

RobFrazie
0

Ja det är öring jag vill plantera dit. Och jag det med kilo visste jag väl iufs redan, skrev lite dumt bara, men har du någon aning om ungifär vad dom kan kosta per kilo?

Gädda finns det, men det finns inte så mycket, aborre finns oxå.

Sen är det en mindre fisk som jag givetvis inte får fram namnet på jusst nu, Men en mindre fisk som vi släppt i från andra sjöar när vi fiskat. Och den finns det fler av nu pga av det än vad det gjorde innan.

RobFrazie
0

Jasså, ja dom är då hårdare med allt nu de dära:p

Nej men det viste jag inte om så det få man ju kolla upp det oxå. jag kan absolut ingenting om lpantering av fisk. Jag tyckte bara att regnbåge är en fin och bra fisk dessutom lite roligare att fiska när den väl har satt sig till ro i sjön.

HenrikLundin
1

Nackdelen med rengbågen är att den bara lever i 5 år här i sverige. Alla andra länder runt om i europa repoducerar regnbågen sig själv. Vi måste göra det med människans hjälp :/ Argh! Rackarns fisk!

RobFrazie
1

Jo det är ju lite synd tyvärr.

Men visst 5 år är rätt mkt, och dom hinner växa till sig i den sjön jag tänkt ha dom i. Är ju bara vi som fiskar där i stortsett då bönderna runt om kring inte fiskar.

Och man sätter ju själv en minimalgräns för hur stora man får ta upp osv. Jag vill göra dett föra att öka chanser att få bättre fiske och för att förgylla sjön lite med några stycken.

Tom-B
0

Hallå där RobFrazie!

I inlägg #3 talar Du om Öring i inlägg #4 talar Du om Regnbåge. Vilket är det?

Jag skulle nog rekommendera Regnbågen. Det är den mest vanliga utplanteringsfisken. Och det är inte helt utan orsak, t ex växer den snabbare än Öringen.

Jag skall se om jag kan få fram några priser.

//Tom

RobFrazie
1

jag snackar om regnbåde, men förkortar det ibland med öring bara för att slippa skriva hela.

Rubriken är ju regnbågsöring så hoppades att ni skulle fatta :p

Ja tack ta gärna fram lite priser osv om du kan. För jag har letat runt o googlat med det står inga priser där jag läst iaf. Och jag vill satsa på regnbåde.

Fin och trevlig fisk, samtidigt som den är stor och roligare att fiska.

Tom-B
1

Hej igen!

Först och främst: Det förekommer många olika namn, t ex Regnbågsöring, Regnbågslax, Regnbågsforell. Men det finns bara ett korrekt och det är Regnbåge kort och gott. Då vet man vad man talar om. Glad

Nästa är att Du måste ha godkännande av Länsstyrelsen innan Du gör några som helst utsläpp.

Inköp gör man hos en godkänd fiskodlare. Alla vatten har ett utlopp som mynnar i något annat. Skaffar Du från en icke godkänd, och det händer något, t ex en infektion, och utan att ha tillstånd kan det bli dyrt.

Priset ligger på ca 65 kr/kg inkl moms. Ibland ingår frakten, ibland inte. Priset kan bli några kronor billigare om Du tar upp mot 100 kg /leverans.

Den närmaste godkända odlaren som jag hittat just nu ligger i Örkelljunga.

//Tom

RobFrazie
0

tackar så mycket för info.

LÅter mer avancerat att ta in regnbågen än vad jag trode. S¨kanske får bli en annan fisk trots allt. Eller jusst nu efter att läst vad du skrivit så blir det ingen fisk alls för det låter för krångligt och sjön är inte så djup och dom kan inte röra sig till ngåon annan sjö via utloppet då det är för grunt och stenigt.

Så lär väl inte få något godkännande låter det som.

Du har inget tipps på annan fisk man skulle kunna ta ist?

Kanske finns aborreodlare eller någon annan vanligare fisk?

tackar återigen för svaret!

Tom-B
0

För all utplantering måste Du alltså ha tillstånd.

Eftersom sjön är grund så lär den väl växa igen så smått, så varför inte Gräskarp. Den går också att flugfiska. Om den är god att äta vet jag inte.

Men sjön får ju inte vara så grund att den blir bottenfrusen, men så är det väl inte eftersom annan fisk finns där.

Och utloppet måste Du ordna så ingen utplanterad fisk kan ta sig ur sjön. Och det gäller oavsett vilken fisk Du har.

Mer om utplantering av fisk kan Du läsa om på den nya tråden "Utplantering av fisk" i Grupp 800.

//Tom

RobFrazie
0

Tackar så mycket!

Ja jag vet att jag måste ha tillstånd för all fisk, men var så mycket annat som verkade krångligt just runt regnbåge.

Gräskarp har jag oxå haft stora funderingar på faktiskt. Även hittat uppfödare av karpar ca 10 mil härifrån, så jusst nu är jag mkt inne på att skaffa några sånna då sjön är rätt igenväxt.

Ska läsa mer om det i nya tråden, tack återigen!

HenrikLundin
0

Är det så att du skulle för att söka tillstånd och få godkänt.

Och att det är så att det är en helt ny pöl utan tidigare fiskar skulle jag valt att plantera ut dessa fiskar.
Mört, Brax, Ruda och karp.

Gös eller Gädda för att hålla nere beståndet av mört.
Sen hade jag valt att enbart plantera ut ett fåtal gäddor, gösar av samma kön. För vi vill inte att dom ska ta över sjön helt.

Som fisk att sikta in sig på Harren, kul fisk att flugfiska även god att äta =)

Självklart skulle jag även plantera ut lite vegetation

RobFrazie
0

Mört är en rätt tråkig fisk tkr jag. Braxen ännu tråkigare då det inte är så mycket matfisk heller inte så rolig att fiska.

Gädda är lite roligare, men vill ha något lite anurlunda i sjön.

Sjän är altså inte så stor det är bara en liten jöl, Visst den är nog större än jag kan tro, den är bara så igenväxt jusst nu så den ser mycket liten ut.

Det är lite därför jag siktar in mig på karp.

Jag vill satsa på jusst denna sjön för att det är endast vi som har stuga där då vi byggt den på egen mark, finns bara 1 annan skogsägare som har båt där. och den eventuelt 3e skogsägaren som jag hört ska fiska där lite någon gång har ingen båt.

Därför jag vill satsa på sjön då det bara är vi som fiskar i den och altså inte blir av med någon fisk osv.

Här

Klicka på länken ovan och kolla gärna på storleken.

Alsjö Göl heter den.

HenrikLundin
0

Varför jag valde att stoppa ner mört är för att dom äter just plankton, som förhindrar att sjön växer igen samt matfisk åt gäddan. Visst kan du plantera in gräskarp, men då kommer du troligen inte kunna plantera in någon predator art.

Bara en tanke ;)

RobFrazie
0

Okej, Ne jag vet faktiskt inte, så jag är mycket intreserad av tips på olika arter man kan ta, det är bara det att mört är inte så rolig att fiska, men ja dom renar ju sjön.

Och denna sjön behövs renas upp så att den blir fin igen.

Men ja kom grna med fler förlag om vad jag kan ha, och vad jag ska göra med sjön innan osv.

Du har ju planterat så du vet mer än mig, jag kan absolut ingen ting om plantering av fisk.

Tom-B
0

Hej RobFrazie!

Har  nu kommit in en tråd om Put&Take-sjöarnas och dammarnas vatten. Se Put&Take-sjöns vatten.

Där kan Du få lite mer information om inplanteringsdammarna.

//Tom

RobFrazie
0

Ska kolla där Tom!

tackar!