Fiske iFokus

Fiske

Etikett450-harrfisket
Läst 2943 ggr
Tom-B
2009-04-25 11:49
0

Harrfisket

Harren är allmänt förekommande i Dalälven och landskapen norr därom. Det gör Harren till en intressant flugfiskeart för sportfiske.

Harren är väl inte den mest stridbara fisken, men visst är det väl fint, speciellt för en sörlänning, att få stå i en älv och känna hugget. Och en fördel med Harren är att den oftast är på hugget året om.

Harren är oftast en lättviktare, sällan över kilot. Därför kan man, och kanske bör man, ha utrustning i de lättare klasserna. Men eftersom harren finns i de strömmande vattnen, så ger ju också strömmen ett tillägg till motståndet. Så universalklassen 6 kan väl gälla här också.  Även av denna anledning bör man känna sitt vatten. Hur strömt brukar det vara? Liten ström - lättare klass och vice versa.

Spöet och linan bör kanske, som jag noterade ovan hålla klass 6. Och i varje fall bör man inte ta till grövre material, snarare tvärt om, om man nu har råd att hålla sig till speciell harrutrustning. Fiskar man i strömt vatten kan nog en sjunk- eller intermediatelina vara att föredra, om man nu inte fiskar med torrfluga förståss.

Tafsen fordrar ett eget kapitel. Av någon anledning är Harren mer störd av tafsen än andra flugfiskefiskar. Däremot tycks den inte ta någon större notis om fiskaren. Harren tycks också vara mer störd av en flytlina än av de andra. Och tafsen bör inte vara för grov, det bör mer än väl räcka med en 0,20 mm eller 0,18 mm tafs.

Vilken fluga skall man då välja? Ja det beror ju på vad Harren äter. En betydande del av Harrens födointag är botteninsekter typ husmasken (= nattsländelarver). Men Harren tycks inte vara så specialinriktad som andra laxfiskarna. Ser Harren nåt ätbart på ytan, så knipsar den ofta det också. Harren är ingen stor fiskätare. Däremot tycks Harren vara förtjust i den på hösten förekommande rommen från lax och öring (men det har väl fiskaren ingen vägledning av vid val av fluga).

En våtfluga jag rekommenderats skulle vara Royal Coachman och en mindre flugstorlek är att föredra, kanske 14 - 18.

Nymf, kanske min med förkärlek i alla situationer valda Hökensåsmontana. Eventuellt förtyngd.

Torrfluga t ex Europa 12, och också här en Royal Coachman eller Red Tag, båda bundna som torrfluga.

En sak tror jag man har kunnat konstatera. Harren är inte så noga med att flugan är helt lik sin levande förebild. Harren är inte nogräknad.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.