Fiske iFokus

Fiske

Etikett430-rödingfisket
Läst 3091 ggr
Tom-B
2009-04-22 11:36
0

Rödingfisket

Rödingen är, som nämnts i tråden Rödingen - en artbeskrivning (länk …) en fisk som i huvudsak lever i de arktiska vattnen. Men sedan har vi också den välkända Vätternrödingen.

Jag vill minnas att jag för inte så länge sedan läste att beklagligtvis är Vätternrödingen på tillbakagång. Vätternrödingen är av typ Fjällröding.

Rödingens näringsval är i huvudsak bottendjur, t ex sötvattenmärlan Gammarus. Så småningom kan också Rödingen övergå till fiskföda.

Rödingfisket anses nog som lite svårare än t ex öringfisket. Men det beror kanske mest på att Rödingen ofta hittas i de lite djupare sjöarna. Men numera finns Rödingen också i de lite grundare sjöarna, och där kan speciellt sommarfisket efter Röding vara givande.

Dock, eftersom Rödingen gärna håller sig lite djupare, är kanske våtflugefisket en bit in på försommaren det som först blir aktuellt. De arktiska sjöarna är ju rätt kalla, därigenom något fattiga på bottendjur, så det är först då vattnet hunnit värmas något som insekterna börjar kläckas på de grundare vattnet. Då gäller alltså våtflugefisket. Kanske t o m fiske med sjunklina.

Längre fram på sommaren, kanske runt midsommar, kan nymffisket ge utdelning. I och för sig är Rödingen nog fortfarande dålig på vak, men pröva att fiska av strax under ytan. Tänk bara på att ett så´nt fiske är inget latmansgöra. Man måste bevaka minsta krusning på ytan eller darrer på tafsen, då gäller ett snabbt mothugg.

På sensommaren brukar vaket börja. Start för torrflugfisket. Även här gäller det att vara snabb på mothugget. Dessutom går nu Rödingen längre ut i sjön, så kanske en båt är att föredra för att nå fisken. Och var försiktig. Rödingen gillar inte svallvågor eller andra störande moment.

Flugor till våtflugefisket kan t ex vara Bloody Butcher. Kanske också min favorit i alla våtflugeväder en förtyngd Hökensåsmontana (se bindbeskrivning …).

Nymfer har jag ingen större erfarenhet av, dessvärre.  Men varför inte en icke förtyngd Hökensåsmontana.

Torrflugor t ex Black Gnat, Red eller Black Ant.

Fiskliknande streamers, en Micky Finn. Eller försök med en Zonker.

Slutligen vill jag påminna vikten av att lära sig sitt fiskevatten, för att ha större chans till ett lyckat fiske. Fisken är en levande varelse, och knappast stereotyp i sitt beteende mellan olika fiskeplatser. Första fisket på våren kan mycket väl börja tidigare än vad jag sagt ovan. Fisken är ju uthungrad efter den långa vintern, och så snart insekterna börjar röra på sig, lär Rödingen dyka upp.

Skitfiske på er!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

SameoKen
2009-04-22 18:30
0

tack för tippsen !!

Jag har inte fått många rödingar i mitt liv….men jag ska bättra mig!!

otroligt vacker och stridbar fisk!!

Solini
2009-04-22 18:55
0

Säger som Ken, tack för tipsen! Har aldrig fiskat röding, men ska göra det snart så detta satt perfekt!

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus