Fiske iFokus

Fiske

Etikett: 103-mitt-bästa-fiske
Läst 2248 ggr
Solini
0

Mitt första fiske i norge!

Hej! Jag tänkte bidra med en vanlig överdriven fiskehistoria som gärna berättas vid elden, men på forumen funkar det minst lika bra.

Ibörjan av mitt flugfiskeliv så var jag och min familj i Norge för att morsan hade fått ett uppdrag (jobb) hos någon som bodde i norge. Jag minns inte själv vad just orten heter som vi besökte, men det kan vara osagt. Vi flugfiskade inte här, men fiske blev det!

Ni kanske vet att när man tänker tillbaka på roliga händelser från när man var liten så får man ibland tillbaka känslorna man hade just då, och tillomed tankar, lukter kan komma tillbaka när man tänker på något man verkligen uppskattade. Och detta var just så. Jag tror jag var 9 år.

Det var planerat att vi skulle bo på en liten ö vid ett vatten hos en gumma. Det var ett slags vandrarhem, men vi var dom ända besökarna. För att ta oss dit var vi tvungen att vänta in tidvattnet. Och det minns jag var ganska läskigt, för det gick så himla snabbt för vattnet att växla.

Nu är det ganska tomt i mitt minne så vi hoppar vidare till det väsentliga:

Vi fick låna en båt av gumman som bodde där för att fiska torsk. Torsk hade jag aldrig fiskat, visste inte ens hur en "hel" torsk såg ut. Vi frågade lite om utrustningen och hon berättade. När vi frågade ifall dom brukar få mycket fisk där så sa hon att det blir en hel del, men att på senare tid har det varit ganska dåligt.

Hoppet sänktes inte för det. Skulle bli spännande bara att åka båt, för det var inte ofta jag åkte motorbåt. Pirrade i hela kroppen av ivran när vi höll på att förbereda fiskegrejerna. Ville bara ut! Det blåste till lite just när vi for iväg med båten. Men Pappa sa att det inte är någon fara, att om det skulle bli stormigt hade vi inte långt tillbaka.

Pappa är förövrigt väldigt sjövan och har haft segelbåt halva sitt liv, så där kände man sig ganska säker. När vi hade kört ett tag så lade sig vinden en aning och vi fick börja fiska - äntligen! Minns att det kändes exakt som att pimpla, men ändå inte eftersom att det inte fanns någon is. Vi hade varsin rev och krok med ett blänke på som vi hissade ner till botten och "ryckte" i. Hade aldrig fiskat på det sättet, och jag minns att jag tänkte att fiskarna måste äta något som guppar.

Man kunde se botten ifrån båten och små skuggor som simmade runt. Det var helt klart vatten. Men fiskarna såg jättesmå ut. Det såg ut som att det var jättegrunt, men man fick hissa ner en jäkla massa lina innan man kände att det tog i botten.

Men det hann inte hända så mycket innan någon av oss plötsligt fick napp. Gissar på att det var syrran min, men det minns jag inte. Vad jag minns var att vi fick fisk, MYCKET fisk. Det var rejäla fiskar också. Jag tyckte nog att dom heldre skulle kallas skäggfisk så som dom såg ut, men torsk var nog lättare att komma ihåg än skäggfisk. Det var hela tiden någon som hade en fisk på kroken. Fick hjälp att dra upp dom största av pappa. Alla var minst i ätstorlek. Vi fiskade nog i en timma innan vi for tillbaka till stugan.

Jag tror vi räknade till 20-25 torskar och en makrill. Gumman som bodde i huset blev väldigt ivrig av våran fångst. Pappa satte direkt igång med rensningen, som verkade vara ett väldigt utdraget jobb. Han rensade allihopa nogrannt och gick emellanåt in till stugan med fiskarna till gumman som började tillaga torskarna.

Medans resningen pågick så stod jag och min lillebror vid bryggan, för han hade fått syn på något. Nämligen en sjöstjärna på botten. Vi hade aldrig varit någon annanstans än sverige innan detta och där ser man ofta inte sjöstjärnor. Så det var en rolig grej. Då fick vi idén att ta upp sjöstjärnan med mitt kastspö.

Vi hämtade kastspöt och försökte lirka upp sjöstjärnan med draget. Vi höll på en bra stund, för det var inte det lättaste ska jag säga. Såfort man trodde att den var på kroken så halkade den ner. Försökte rycka fast den på kroken.. Och det var då det började virvla nere i vattnet och spöt böjde sig!

En torsk som hade legat under bryggan hade fått syn på mitt guppande drag, och även fast det var så pass grunt där så hade den kastat sig efter bytet. Detta minns jag var en jäkligt rolig fight. För det första var jag ju väldigt chockad för att det helt plötsligt kom en fisk i det klara vattnet, o så var det mycket jobbigare att drilla fisken med ett såpass långt spö. Och från bryggan ner till vattnet var det ganska högt så jag var tvungen att hissa upp torsken.

Detta var i samma veva som farsan precis hade blivit klar med rensningen. Men han insåg ganska snart att jag just tagit upp ännu ett jobb åt honom.

Det blev kväll och vi skulle få äta våran torsk! Gumman i huset hade kokat torsksoppa och såg väldigt nöjd ut. Vi åt upp den och jag minns att det smakade ljuvligt, speciellt eftersom att vi hade fått dom själva.

Vi sov där en natt och for sedan vidare. Men detta är en rolig upplevelse för mig för att det var ett jäkligt roligt fiskeäventyr och min första riktiga resa. Men jag minns att på resan tillbaka var pappa ganska sur, för tanten hade tydligen direkt fryst in torsken "hennes".

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

Tom-B
0

Kul berättelse, och fint minne för Dig.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Ubbe
0

Kul att läsa. Allt stämmer förutom att det inte var en makrill men en Sej. Fast de är också goda. Jag tror hon ansåg att fisken var hennes eftersom vi fiskat med hennes utrustning.

/Pappan