Fiske iFokus

Fiske

Etikettövrigt
Läst 2709 ggr
Tatsja
2009-04-10 10:20
0

Fiskar

• Vilken fisk fiskar ni mest?
  • Alltså vilken behåller ni och tar med hem?
  • Eller tar ni med alla?
  • Var fiskar ni helst?
  • Åker ni långt för att fiska?
  • Åker ni många när ni fiskar, eller är ni själva?
  • Tältar ni och gör ordning fisken som mat?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tom-B
2009-04-10 14:55
0

För min del gäller väl följande.

I hemmahamnen Skåne mest regnbåge i Put & take. I Sälen öring och harr i fjällsjö resp älven.

Eftersom jag inte är någon storfiskare behåller jag det mesta (blir nog bara två-tre om året) såvida minimimått (eller maxmått för gädda) eller fiskeplatsens besatämmelser säger annortlunda.

Smultronstället är älven i Sälen. Något liknande har vi inte här i Skåne.

Hemmavid inte så långt, men till Sälen är det nästa 70 mil. Och där uppe är avstånden 2 - 4 mil till fiskeplatserna.

Jag är oftast själv. Njuter av naturen och tystnaden däri. Men älvens brus är inte heller fy skam.

Jag är för bekväm. Ännu så länge inget tält, ingen husvagn.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Tatsja
2009-04-11 09:19
0

Om du är ensam vid fisket, är det inte farligt om något händer?

Väl mött, Tatsja

Tom-B
2009-04-11 12:41
0

Jag tror inte Du ställer undan bilen, även om det nu dör mer än en i trafiken om dagen.

Det är väl möjligt att någon under historiens gång har trillat i, men jag har inte hört talas om det. Risken är väl i så fall störst vid älven, när vattnet strömmar friskt.

Och det är väl klart att det är inte fel att vara simkunnig.

//Tom

Tatsja
2009-04-11 12:45
0

Tänker speciellt på när ni har stövlar på er och det är en strid fors. Är det inte bättre att vara fler då, så kan ni hålla ett öga på varandra

Väl mött, Tatsja

Tom-B
2009-04-11 13:04
0

Självklart är det så. Men man får ju halite självbevarelsedrift också, och inte ge sig ut i vilka strida strömmar som helst.

GLAD PÅSK!

//Tom

Tatsja
2009-04-12 09:55
0

Fick en undran av en granne igår när vi kom in på fiske. Han skulle ut med sin son och jag tipsade honom om denna sajt, bland annat.

Han bad mig fråga om Tonfisk. Tydligen hade någon kompis varit utomlands och fiskat. Han påstod att han fått en tonfisk på flugfisket.

Är detta sant eller var det bara skryt från kompisen?

För mina öron, låter det osannorligt

Väl mött, Tatsja

Tom-B
2009-04-12 12:32
0

Tonfisken lever utefter Sveriges syd- och vädtkust, i Nordatlanten upp mot Lofoten.

Så det är klart att visst kan han ha fått en tonfisk, men det bör nog vara en i babystadiet. En normalstor tonfisk blir ca 2 meter lång och väge upp mot 500 kg, och det finns nog ingen flugfiskeutrustning som klarar det.

Eller var det 1 april?

//Tom

Tatsja
2009-04-13 09:57
0

Det var inget aprilskämt, utan jag tror han försökte som Thore Skogman. När storfiskaren talar om, hur stora fiskar han fåttt, då ljuger han som han vill.

Han vet att jag inte kan något om fiske.

Väl mött, Tatsja