Sjöstövlar
Detta med sjöstövlar som går upp till midja/armhåla. Bara en fråga.
Om man nu plumsar i, blir de inte fyllda då? Finns det risk att man kan drunkna då? Eller rinner vattnet ur på något sätt?
Mina dumma frågor igen.
Fast inte för mig.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mja. Det är lite olika det där. Det finns olika slags vadare som jag förstått. Denna typ
och dessa är dom jag har haft ett tag, och dom kan jag tänka mig att man är riktigt illa ut bara man skulle ramla på knäna. Är alltid jätteförsiktig när jag använder dom.
och det finns ju tråkiga berättelser (med lyckligt slut) som denna
Men det finns vadarbälten som det sägs att man ska dra åt som bara tusan i midjan för att undvika vattenfyllning. Men det sägs också att ifall man gör det och vadarna har luft i sig så gör det att när man ramlar i så flyter vadarna upp och kroppen är undervatten, vilket är livsfarligt. Folk menar alltså att man ska vara noga att trycka ut all luft medans man drar åt bältet.
Själv tror jag att andningsvadare är mest säkra, denna modell alltså: Andningsvadare
Får uppdatera senare dock, måste fördjupa mig lite i det för det är en viktig fråga och jag har själv tänkt att köpa nya vadare.
/Tore
Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

Och använder Du vadare, ha alltid med Dig Vadarstaven!
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Vad sägs om att man med vadare på under kontrollerade former lär sig hur man skall bete sig om man går omkull i vattnet? Det måste väl finnas något knep tycker jag? Eller kombinera vadare och flytväst?
Vadarstav? Vad är det?
Väl mött, Tatsja

Ser nästan ut som en skidstav, men utan kringla nertill och gärna lite längre.
Den har Du som stöd när Du vadar ut i vattnet.
Finns både som hela, och som hopvikbara som vecklar ut sig nästan av sig själv när Du tar ut den från sitt hölster, som Du har fäst i livremmen eller motsvarande.
Jag har inte en stav tillgänglig just nu, men skall ta en bild i nästa vecka och lägga ut.
//Tom
Nog praktiskt, men om man nu får massa luft i stövlarna, kan då staven hjälpa en att komma på rätt köl? Verkar lite otäckt om drunkningsrisk finns
Väl mött, Tatsja

Här kommer nu en bild på vadarstav, till höger hel stav (klicka på bilden för att förstora den), nedan hopvikt.
Hölstret hänger till vänster och det sätter man fast i livremmen el. dyl.
Du viker ihop staven och stoppar den i hölstret då Du inte skall använda den.
//Tom

Då jag ändrade min webbläsare till Internet Explorer 8 fick jag problem att lägga in extra bilder.
Men nu äntligen har jag kommit på ett knep för att lägga in ytterligare en bild. Den visar vadarstaven hopvikt.
//Tom
Är det lätt att slå ut den, eller får man hålla på att vika upp den? Menar att det kan ju vara så att man snabbt behöver den för stöd.
Väl mött, Tatsja

Inne i röret löper ett elastiskt "snöre". Det gör att när man tar staven ur sitt hölster skall den veckla ut sig själv. Men det är nödvändigt att kontrollera att den gjort det ordentligt, för någon gång kan det haka upp sig.
Offtast går det snabbt och enkelt.
//Tom
Puh! Skönt. Tänk att stå där och behöva ha den och den inte vecklar ut sig. Nej, prova först och åtgärda om den inte gör det.
Att ha en sådan stav, är väl lika viktigt som att alltid ha med sig isdubbar när man åker på isen.
Väl mött, Tatsja