Fiske iFokus

Fiske

Etikettoff-topic-ot
Läst 2883 ggr
Solini
0

Det våras för vår!

Yes! och fiskeäventyr. Har ni planerat när ni ska blöta våren/sommarens första fluga, eller har ni redan gjort det?

Själv är min första planerade "fiskeresa" till ett put and take vatten, och sedan lite senare blir det att fara till öringparadis i fjällen.

Finns inget värre än att vänta … tur man har flugbindning iaf

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

SameoKen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft premiärer i åar…gäddfluga o havsöring!

4kg havsöring och gädda på 7kg är årets största…rätt OK start?

Ska ut i helgen för lite tandgurksfiske! Det är hett nu!!

Sen drar jag till Österlen i påsk, harasjömåla veckan efter, och sen….sen kommer en härlig vecka i Bosnien med ett gäng tokar från hela landet!

torrflugfiske i ginklara vatten!!!mums…

SameoKen
0

fina öringar finns där oxå…

Tom-B
0

SameoKen!

Trevligt att ha sitt yrke som hobby!

Men nu tror jag vi får inrätta en Översättningstråd.

Vad är "tandgurksfiske"?

Vad är "lipgrip"?

Beskriv en MTX i guldgrön!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

SameoKen
0

OK he he…Tandgurka, slemgurka, mördargurka…kärt barn har många namn..

Gädda!..Gäddan har ju av tradition sett som en lite mindre "fin" sportfisk och ja inte ens lämplig som flugfiske villebråd…vi som älskar gäddflugfiske skojjar rätt ofta med just namnet Cool

Lip grip, är ett redskap Rapala tog fram för ett antal år sedan för gäddfiske och annat fiske där fisken har skarpa tänder..

Det är en slags "tång" som sluter sig hårdare i greppet av fiskens egna tyngd…man sätter den i underkäken och lyfter fisken…tyvärr så skadas de tunga gädd damernas ryggar av denna behandlingen…Gäddan är ju (som all fisk) inte byggd att hantera gravitationens påverkan ovan ytan, då hela tyngden läggs på ryggen…kotorna dras ut och ofta böjs i fel riktning…

på grund av sin massiva tyngd under leken blir ju effekten mycket värre…

MTX är en flashfluga som ett gäng duktiga guider och flugfiskare i Blekinge har gjort, dom kallar sig Musky Trackers…

MT står för "Musky Trackers" och X står för Extreme…för att det är extremt mycket flashmatrial på flugan! kika på bilden…flugan bör bindas på så lätt krok man kan hitta, limma varje lager med superlim och avsluta med epoxy på huvet så håller dom bra!

mvh

Ken

Tom-B
0

Tack för förklaringen.

Nya konstiga ord tar vi sedan på tråden Flugfiskarens fikonspråk (Grupp 950).

Här fortsätter vi med VÅREN!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Solini
0

Fylls av avund, Ken. Tandgurksfiske blir det även för mig så snart som möjligt. Det är väl egentligen min första resa som väntas.. Finns ett litet hål vid SSAB här i luleå där det brukar smälta snabbt. Lurar en hel del bitar där. Och då är det catch and release förståss, även fast jag hade varit förtjust i gäddfärs hade jag aldrig tänkt tanken då vattnet där skulle sänka en häst.

måste sätta mig vid städet och binda några monsterflugor

MEN JAG VILL FISKA ÖRING!!! nuuuuuu

/Tore

Solini
0

Nej nu är första rejäla resan spikad!! Ska fara med en kompis till abisko i Juni och testa på riktigt fjällfiske. Har aldrig gjort något liknande, så det blir otroligt spännande.. Blir mycket vandring :)

/Tore

SameoKen
0

ytterligare Vårtecken!

…Id…massor med id i nättraby..och det är stora klunsar på 2-3 kg!

jag o micke var ute på havsöringsjakt igårkväll, men det enda som högg var IdCool…det är Faktiskt trevlig sportfisk! inget att rynka näsan på!

ikväll ska jag dit med mitt klass 6 spö, sätta på lite "rom" flugor och fiska uppströms nymffiske efter id!!!…för dom slår på DUKTIGT när dom hugger, och bara deras tyngd i strömmen ger en bra kamp!

…såg att svenska rekordet på id låg på 3.5 kg…faktum är att dom vi tog igårkväll låg BRA nära iallafall 3 kilo….grymmt stora!!

Nu e de vår!!