Fiskar
När man flugfiskar
- Vilka fiskar är det då som man får upp eller vill ha?
- Kan man fiska alla eller är det bara vissa fiskar som nappar?
- Hur stora fiskar kan man få på kroken utan att det går sönder?
- Hur många flugor går det åt på ett ungefär under en dag?
- Nappar fiskarna på olika flugor?
Nu är jag i farten igen med mina frågor. Men jag är nyfiken.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Hej Tatsja!
De fiskar Du främst fiskar och vill få på matbordet har Du redovisade under Grupp 400 Fiskarna-en artbeskrivning. Tillkommer röding, som jag skall göra en beskrivning av.
Alla dessa fiskar tar på fluga.
Du kan ta upp i princip hur stora fiskar som helst. Allt beror på utrustningen. Skall Du fiska lax har Du kraftigare spö, kanske tvåhands, större rulle, tjockare lina och tafs, och kraftigare och större krok, än om Du fiskar i det motsatta segmentet av storlek, som t ex harr. Men visst händer det att tafsen går av om en större fisk än avsett nappar. Man vet ju aldrig vad som döljer sig under vattenytan.
Hur många flugor som går åt? Nästan en samvetsfråga. Det beror ju om Du står trångt mellan träd och buskar, eller om Du står helt fritt mitt ute i en älv. I det senare fallet tappar Du knappast någon, i det förra har väl jag blivit av med två under en dag. Sitter då i trädet utom räckhåll. Men visst, det är inte omöjligt att förlora fler än så. Kostnaden är dock inte oöverstiglig när det gäller flugor, däremot är det försmädligt att tappa sin favoritfluga.
Olika flugor. Det är nästan det som är den egentliga sporten. Att överlista fisken. Det finns vissa huvudriktlinjer på vad de olika fiskarna tar för fluga. Men det beror också på årstid, tid på dygnet, vädret (kallt, varmt, åska eller drivis, regn). Och på hur insekterna behagar uppföra sig vid fisketillfället, vilket i o f s är beroende av åvanstående detaljer.
Fiskar Du vid en damm med inplanterad fisk, är fiskarna så vana vid folk på stranden, att de bryr sig inte om de skuggor och siluetter som fiskaren avger. Men fiskar Du vid ett "vildvatten", en älv, en fjällsjö, så bör Du smyga Dig fram så fisken inte blir skrämd.
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Tack för svar. Du skriver, hur stora fiskar som helst, men inte större än lax, öring och gädda då?.
Väl mött, Tatsja

En havslax på 20-25 kg (jag vet inte vad rekordet är) räcker väl en bit. Eller önskar Du Blåval?
//Tom
Blåval kanske
. Fast de är vackrast i havet. Men jag tänker på dessa stora fiskar som jag glömt namnet på. Vet bara att jag ser en båt framför mig och någon som är fastbunden för att inte åka i spat.
Väl mött, Tatsja

Men det är nog trots allt valjakt, jag tror det är vitval, som främst bedrivs av Norge, Japan och Island. Valen sägs vara en hotad ras, men dessa länder kringgår globalt beslutat jaktförbud genom att kallade "i vetenskapligt syfte" Tråkigt!
Som Du ser kallas detta jakt, inte fiske.
Det finns väl också fiske efter stor fisk, men inte här runt Norden. Jag tittar inte så ofta på TV:s fiskefilmer, eftersom jag tycker de är lite effektsökande.
Men vi har förstås hälleflundra här. Kan bestämt väga upp mot 200 kg (skall kolla), men det är under alla omständigheter inte flugfiske.
- - - - - - -
Jo, nu har jag kollat. Enligt Wikipediea har det tagits hälleflundra med vikt 201 kg utan för Norge.
//Tom
201 kg med flugfiske? Hur lyckades den personen det utan att ramla i och följa med fisken ut?
Väl mött, Tatsja

#6 - Fast som Tom sa i #5 hälleflundra fiskar man inte med fluga. ;)

Nu hamnar jag OT men på youtube fanns bilder på rekordflundran. Tyckte det var rätt så fräckt att se. Det är en imponerande fisk. :) Om någon är intresserad så hittar man videon här.

Denna tråd måste jag ha missat hehe. Jäklar vilken fisk på videon. Känns tråkigt på något sätt för jag kan tänka mig att man aldrig äter nån sån stor fisk, köttet är ju knappt kött längre. Men roligt att det finns sånna fiskar som klarar sig så länge.
från det ena till det andra: Visste ni att för en harr att bli 30cm lång så tar det 4 år. Då väger den bara 2-3 HG. Så får ni upp en kilos harr så är den 7-8 år gammal :) nu blev jag lite OT också, men det är intressant tycker ja.
/Tore
Medarbetare på Flugfiske.Ifokus