Fiske iFokus

Fiske

Etikettoff-topic-ot
Läst 1994 ggr
Tom-B
0

Våren 09

Här i Mellanskåne har andra halvan i februari väderleksmässigt varit ganska dramatiskt. Ja, inte storm, åska och drivis och så´nt, utan mer gällande temperaturen och nederbörden.

Det började med att i mitten av månaden var temperaturen så låg som – 18 gr, och vi hade ett litet fint snötäcke på marken, på många ställen passande för lite skidåkning. Under hela veckan hade vi inte fullt så kallt, men många gånger neråt – 10 gr. Det innebar att på lördagen den 21:a kunde min hemmaklubb inbjuda till att pimpla (efter fisk) på den fina och lagom tjocka isen på vår fiskesjö strax utanför Höör.

Veckan som följde inleddes med kyla och snöfall. Tisdagen innebar en solig och lagom kall vinterdag, men se´n smällde det till. Onsdag –torsdag regn och upp mot 7 grader plus. Det tog hårt på snötäcket. Och på fredagen, februari månads näst sista dag, var det sol, ljummet och vår i luften. Även om natten som följde var kall, neråt – 6 gr, så kändes det på lördagen, att våren började pocka på uppmärksamhet. Och inne i Höör hade det i vissa planteringar börjat spira påskliljor/narsiccer.

På söndagen kördes Vasaloppet (svensk seger!) och det är 1 mars, vårmånad. Och ljuset har ju återvänt. Så nu är det bara att invänta isens totala kollaps. Och i några av de Skånska åarna har fisket startat. Inte utan det spritter i vår- och fisketarmen.

Hur har ni det i resten av landet?

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Faxlin
0

Här är det snö, och snö och mer snö. Alla fiskespön står snällt undanplockade och väntar på varmare väder :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Denna kommentar har tagits bort.
Tom-B
0

Våren - vart tog den vägen här i mellanskåne?

I morse (tidigt) - 10 grader, och nu på em snöar det.

Nåja, jag har snödropparna uppe med sina vita blommor i trädgården, och narcisserna har tittat upp ett par centemeter. Så något är väl på gång.

//Tom

P.S. Av någon anledning blev det dublett av detta, varför ett är borttaget av sajtvärden Malma. D.S.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Solini
0

I luleå är det snöigt och jäkligt. Dock har det varit väldigt skiftande väder. Hoppas verkligen man ser lite mark snart, och framförallt vatten! Gråter

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

SleepingFox
0

Idag ramlade det ner ca 10 cm snö till här…

Hade det inte varit för att jag i vart fall märker att dagarna börjar bli längre så hade jag nog aldrig trott att vintern tänkte släppa taget i år.