Flugfiske
En dum fråga. Fast det finns ju inga dumma frågor.
Vad skiljer flugfiske mot när de bara står och kastar? Eller är det samma sak? Jag har hört något som kallas haspelfiske. Det var någon som skulle försöka beskriva skillnad, men jag förstår inte. Man ser ju många stå och kasta vid sjön, fast allt är väl inte flugfiske? Eller?
Som sagt, en dum fråga
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Haspelfiske och fiske med multiplikatorrulle (den gamla men fortfarande använda typen av rulle) sker genom ett lite tyngre bete, vars tyngd används föra att kasta ut betet.
Flugfiske sker med små lätta s k flugor och oftast ett längre spö, där man tar hjälp av linans tyngd och svikten i spötet för att få ut betet. Detta lite enkelt förklarat.
Flugan kan vara så lätt att den flyter ovanpå vattenytan, s k torrflugfiske, så gör även linan. Flugan liknar då ofta en liten mygga, som fisken går upp till ytan och tar.
Det finns också våtflugfiske med lite olika typer av lina och fluga, så man kan få flugan att sjunka olika djupt under ytan. Då används flugor som liknar insektslarver i olika stadier.
Du ser en typ av flugor högst upp till höger.
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Du ser väldigt lätt om någon flugfiskar eller kastar. en flugfiskare gör många kast i rad med spöet liksom uppåt över sig och kastar den fram och tillbaka många gånger. Detta är under dessa kast som de matar ut mer och mer lina och under denna tid når inte flugan vattnet över huvudtaget.
En som kastar med vanligt kastspö antinge de använder haspelrumme eller vanlig rulle de kastar en gång, sedan ser man hur de börjar veva in igen.
Hmm, känner att jag har lite svårt att förklara när jag väl börjde i alla fall.
Men du har verkligen rätt om en sak. Det finns absolut inga dumma frågor.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack för svar, då fattar jag lite mer i alla fall. Så alla dessa man ser med stövlar upp till armbågen och står i floden, är det alltid flugfiskare då?
Väl mött, Tatsja

#3: haha inte alltid. Men oftast är de de somstår mitt ute i forsen och kastar fluga. ;-)
Audiatur et altera pars
Okey. Så de som står vi åkant eller bro och kastar, kallas inte fluga då?
Väl mött, Tatsja

# 5 Tatsja.
Faxlin skrev "oftast". Och det stämmer faktiskt. Det är "oftast" flugfiskefolket som ränner runt i vadarstövlar i åar och älvar. Men på Välkomstsidan ser du en gube som flugfiskar från stranden, och som bilaga här ser du samma gube i älven. Guben kan vara lite lat också. Se Bekvämt fiske.
//Tom

#5: Som sagt var. Det är oftast men man kan inte avgöra om det är en fulgfiskare eller inte beroende på vart de står och fiskar egentligen. Man får kolla på utrustningen. :-)
Audiatur et altera pars

Man kan vända på det oxå…
Det är oftast flugfiskare (alla) eller ovana spinnfiskare som letar i träden ! 
Medarbeterare på Kost

Erkännes!

#8:
Tagen på bar gärning. Åtminstone med fluga måste jag erkänna.
Audiatur et altera pars
Tack, nu förstår jag. Fiskar inte själv, bara lite komplimanger ibladn
Skönt att få svar på en "dum" fråga. Fast för mig var den inte det. Sen kanske ni fick gnugga geniknölarna lite och då var det ju en bra fråga.
Väl mött, Tatsja

#11: Det var absout ingen dum fråga. Tyckte den var rolig. Som sagt man fick fundera lite hur man bäst förklarar och det är inte det lättaste ibland.
Audiatur et altera pars
#12 Tänkte väl det.
Nu vet jag i alla fall skillnaden. Vilket jag inte gjorde förut.
Väl mött, Tatsja