Horngädda
Har du eller ska du ut och fiska horngädda?
Använder du dig av fluga eller spinn?
Åh, nu blev jag nostalgisk😉
Jag spinnfiskade mycket förr på västkusten och då var Horngädda ibland med bland fångsten.
Jag använde vanligt kastspö och minns att det var lite extra kul då firren är en "kämpe"
God att äta också och lite exotisk med sina gröna ben.
/Maria
Javisst är den god :)
Tänkte testa att röka den i år.
Åh, det låter spännande.
/Maria
Ja jag fick tipset i en fiskegrupp på facebook. Var flera som tipsade om det så det ska bli spännande.
Ska bara försöka få mannen i hushållet att släppa laxjakten en dag innan horngäddorna simmat förbi ;)
Näbbgädda är god att röka, smaken påminner om ål men inte lika fet.
Jag fiskar med lätt spinnutrustning
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Idag fiskade jag efter horngädda. Hade ett par efter och fick en. Och sambon fick en. Det var snålt med dom bland dom andra också.
Fick även en öring på första kastet.
Jag var också ute igår och fiskade näbbgädda, vid Barsebäck. Vi såg stora kok av fisk som höll på att leka.
Resultatet blev 8 till mig 7 till min arbetskollega som körde fluga. Vi båda fiskade med silkeskroken och jag körde C&R medan han tog hem sina till röken.
vid 18:30 var vattnet helt platt och stilla och det var som om någon stängde av fisket med en brytare, inte ett kok inte en rörelse, enstaka följare. På vägen tillbaka in till land så visade jag honom hur man hittar sandmask och hur man får tag på dem lättast.
Då var det hos er stimmen var ;)
Är häftigt att hamna mitt i dom!
Ja, speciellt när man ser kok till höger och vänster om sig och ser hur dem simmar förbi eller hur flera stycken jagar ens drag.
Precis!
Har aldrig fiskat horngädda men vill väldigt gärna testa. Har inte tillgång till bil utan får ta mig runt med Västtrafik. Kan någon här tipsa om ett lämpligt ställe i Göteborgsområdet (mer specifikt än "vid vattnet/kusten")? Känner mig helt vilsen och vet inte alls vart jag skall gå. Inte heller vilken tid eller utrustning som är lämplig, har försökt läsa på lite men verkar inte bli mycket klokare. Vore mycket tacksam över lite vägledning.
Tillägg till ovan : det jag har nu är "lätt" haspelutrustning (240 cm komposit med kastvikt på ca 14-40 g) och några långsmala skeddrag (18 resp 25 g i silver och blå/silver), ingen som helst flugutrustning. Stämmer det att man bör sätta några extra fjäderringar mellan drag och krokbalternativt göra en dm lång tafs av lina för att kroka horngäddorna bättre så att de inte kan bända sig loss?
12 känner tyvärr inte till gbgområdet.
Och ja det är bra att göra så :)
nej ingen tafs mellan drag och krok… Det är ryckfiskare som gör så för "så gjorde man förr"… Jag anser att det är oetiskt, fisken blir sällan krokad i munnen utan i nacken, ögonen, ryggen osv.
Veva hem draget, gör helt vanliga spinnstopp och sen fortsätt och nya spinnstopp.. Då kommer du se att 90% av näbbgäddorna kommer ha kroken i munnen. byter du ut kroken mot silkeskroken så har du 0% felkrokning.
Men det negativa är att om det skulle komma makrill eller havsöring så fastnar de inte i silkeskroken.
#14 Så är det förstås, har varit fundersam kring huruvida de skall hugga på kroken när den är så långt från skeden… Skulle man kunna få samma effekt som med flera ringar om man har en mkt kort lintafs som hindrar "moment" och inte i syfte att kroka fisken i annat än munnen? Skall kika på silkeskroken, är främst sugen på att se en horngädda irl så att säga. =) Håller som bäst på att restaurera ett gäng "ärvda" drag/konstbeten så ringar och krokar skall införskaffas oavsett. Tack för ett klokt och informativt inlägg.
#14 Vilket häftigt tips med silkeskroken (http://www.silkeskroken.se/sa-fungerar-silkeskroken-for-nabbgadda/), verkar vara helt briljant, tack för det.
14 Varken jag eller sambon har felkrokat mer fisk på det viset. Däremot gick vi ner några storlekar i krok.
Nu kör vi dock vanligt drag.
#17 Bra tips med mindre krokar, horngäddor har ju långa näbbar så antar att om de jagar ett skeddrag bakifrån kan hugga på kroken även om den hänger i en tafs. Har aldrig sett en horngädda irl, bara läst mig till vad som står i gamla sportfiskeböcker och då kan det ju vara lite si och så med etiken. Oavsett vilken krok och upphängning det blir är trots allt prio ett just nu att ens hitta några horngäddor att kroka.
Hoppas verkligen du hittar stimmen. Är väldigt häftigt :)
Kolla om det inte finns en Facebook grupp för fiske i Göteborg. Där kan du säkert få tips på var stimmen finns.
Leon, var det bra storlek på dom ni fick? Här är det bara smått.
Tänkte beställa en eller ett par silkeskrokar. Vad näbb/horngäddor beträffar, vilken/vilka färger rekommenderas? Är inne på blå och röd men det kanske är någon annan som genrellt sett fungerar bättre på just horngädda och kustfiske från land.
Tålamod är inte mitt forte, blev ett paket röda och ett paket blå silkeskrokar, samt ett par fiskehandskar när jag ändå var i farten. Såg att det går buss i närheten av Stora respektive Lilla Amundön så blir till att åka ut på gäddjakt i veckan eller till helgen. Kanske reka lite om inte krokarna hinner komma till på fredag. Har lite mindre enkelkrokar annars, får testa mig fram om jag väl lyckas hitta några gäddor.
Där var några i hyffsad storlek, men de stora feta honorna har simmat vidare känns det som. Men de passerar oss snart igen när de ska hem till sydligare breddgrader.