undviker lidande?
Jag hänger inte på den här sidan och fiskar inte själv, men är väldigt nyfiken på hur ni ser på den etiska biten med fiske ut det perspektiv där man tar hänsyn till fiskars lidande.
Är ni intresserade av forskning kring fiskars intelligens och nervsystem (hur de upplever smärta tillexempel)?
Jag vill tro att sportfiskare är intresserade av sånahär saker för att undvika onödigt lidande för fiskarna, men hur ligger det till med det egentligen?
Tar ni hänsyn till fiskarnas mående i hanteringen fram tills fisken är helt död? Om ja - hur och varför? Om nej - varför inte? Hur tänker ni?
Tack för svar! Diskutera gärna!
"På natten är alla katter svarta"
Följer😃
Använder inte hullingar. Släpper tillbaka fisk som inte ska upp direkt i vattnet och rörden så lite som möjligt. Fisk som tas upp dödas direkt vid upptagning.
Sitter fisken illa eller har påverkats för mycket tas den upp.
Hullinglöst och avlivning medelst kraftigt nackslag med ett för ändamålet inhandlat hammarskaft av hickory, om fisken ska ätas, annars tillbaka i vattnet direkt.
En del typer av fiske sysslar jag inte alls med just pga att det känns oetiskt, att rycka strömming till exempel. Jag var med om sånt på 70-talet och tyckte illa om det på en gång.
Det händer ju att man måste döda en fisk som man egentligen inte vill ta upp för att den svalt betet med krok och allt. Då hjälper det inte med hullingfri krok, utan fisken måste avlivas ändå. Det händer inte ofta som tur är, men det är trist när det sker.
Hur lång tid tar det för fisken att dö av syrebrist om man tar upp dom? För dom gör det väl?
#4 Först och främst hoppas jag att ingen sportfiskeintresserad skulle göra så.
Det beror helt och hållet på vad det är för slags fisk. Arter utan simblåsa kan leva i flera timmar, kanske en hel dag, man de flesta fiskar dör ganska fort av syrebristen, men alldeles för långsamt för att det ska vara etiskt försvarbart att inte aktivt avliva.
Sedan finns ju en hel del fiskarter som kan andas luft, åtminstone under kortare perioder, som "snakeheads", slamkrypare och så förstås alla labyrintfiskar. Dock inte några arter som fiskas här 🙂
4 Lång tid det tar vet jag inte. Men det är djurplågeri i högsta grad.
Okay, har funderat på det ett tag ba :)