Fiske iFokus

Fiske

Etikett040-etik-lagar-och-bestämmelser
Läst 2117 ggr
Karmatarerskanise
1

okunskap i fiskhantering

Är med på några fiskesidor på facebook. Men har gått ur flera nu eftersom det hela tiden läggs ut bilder på besor som tagits upp och på fiskar man dragit i grus och liknande som man sedan släpper tillbaka. 

Påpegar någon hur man bör behandla fisk som ska tillbaka får dom på huvudet. Likaså om man påpekar att det är en besa.

Väldigt tråkigt att se okunskapen och oviljan till att lära sig. Alla kan göra fel. Men när man inte vill göra rätt är det illa.

Leon1973
1

Många grupper på Facebook har en tendens att bli samlingspunkt för trådar som spårar ur fullständigt.

Folk som stoltserar med magra besor på sina bilder undrar jag egentligen varför de fiskar överhuvudtaget. Om man fiskar havsöring så bör man ha lite koll på vad man fiskar efter.

Men när jag är ute med mina barn så försöker jag att lära dem att hantera djuren varsamt om de ska släppas tillbaka, om de inte ska släppas så ska de avlivas så fort/smärtfritt som möjligt, det är ändå ett djur som får sätta livet till för "vår" skull.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Karmatarerskanise
0

Ja man undrar ju!

Det är bra att du lär dina barn :)

Tom-B
0

Jag har ofta reagerat på fiskeprogram i TV där man tar upp dom ur vattnet och stolt håller upp dem i luften för att visa och avfilmas och sedan efter vilken tid då (?) släpper tillbaka dom.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Karmatarerskanise
0

3 Ja vissa program håller uppe dom flera minuter!