Fiske i helgen
Imorgon kör vi iväg för att fiska bäcköring. Sedan blir det grill och övernattning i en stuga. Sedan blir det regnbågsfiske på lördagen.
Har du planerat fiske till helgen?
Hur som helst önskar jag er en trevlig påsk :)

Det kan bli hur mycket toppen som helst.
Lite svalt i fiskevattnet.
Nära +20 gr i luften.
Skitfiske och Glad Påsk på er!
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Inget fiske i helgen, däremot kommer det att ätas en del fisk :)
mvh Martin
jag var ute igår och jagade öring, såg en hyfsat stor som hoppade i vattnet ett tjugotal meter ut… Hade en på som med en skakning på huvudet tackade för sig och lämnade mig tomhänt, hant inte göra något mothugg.
Det blir nog en runda ikväll också.
ps. innte på Sportfiskegiganten har de köpt in ett parti andrasorteringens Falkfish Spöken som de säljer ut billigt.
Jag köpte 20 st för 598:-
1st 49:-
6st 199:-
10st 299:-
Nu har jag inte plats för alla i min spök-ask
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Slutrapport.
Vänneå var vacker. Sambon landade en liten bäcköring. Jag tappade två varav en var ganska stor. Kvällen avslutades med grill och förlovning :)
Idag fiskade vi i sunnedammen. Jag landade 10 fiskar varav en var öring resten bågar. 2 Fiskar slet av tafsen och många missade hugg.
Sambon landade 12 även där en öring resten bågar.
Alla togs på torrfluga. Väldigt kul att fiska så. Att se fisken komma upp.
Med andra ord en väldigt lyckad minisemester.
Glad påsk!

Får Gratulera till förlovningen!!!😃
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Tack :)
#4, #6 Jag är sent ute, men en gratulation kan väl inte komma för sent? I alla fall inte om man inte uppfattat högtidliggörandet tidigare 🙂
Nu gissar jag att ni glödstekte/grillade fisken, men vill ändå fråga hur du brukar tillaga regnbåge? All regnbåge är ju utsatt fisk, även om det händer att den förökar sig i en del småsjöar där det finns grusbottnar, som till exempel sjön Rossen i Horndal.
Utsatt fisk är pelletsmatad och är svår att tillaga så att den blir god eller ens ätlig. Min erfarenhet av att tillaga regnbåge är att den blir jättefin om man bara tar ur, kryddar, lindar in i alufolie och sedan in i glöden, men att vad man än annars gör med den blir den oätlig. Vad säger du?
7 Tack :)
Ditt råd är gott. Men vi gör den ibland i ugnen, precis som lax. Inte är den oätlig för det. Kanske har vi fått bra bågar? Har aldrig varit med om att dom smakat illa.
Jag har fiskat lite regnbåge i en av "put'n'take"-sjöarna i Grönsinka (Gävleborgs län). De sjöarna är små skogssjöar på 3-4 ha och olika företag brukar köpa några hundra regnbågar som sätts ut inför en bokad helg.
Det blir förstås en och annan kvar efter varje utsättning, vilket man märker när man får en större och mörkare färgad fisk, men utan utsättningen finns inte mycket liv i de där sjöarna annat än lite mört och små tusenbröder.
När jag har testat att tillaga de fiskarna på annat sätt än just glödstekning i folie, har de smakat illa. Än värre var det när vi var på Gesunda stugby och skulle låta barnen som då vara ganska små, dra upp varsin regnbåge i stugbyns 1/4 ha stora grävda damm.
Ungarna fick varsin nästan direkt betet kom ivattnet och jag fick hjälpa dem att få upp fiskarna för att de själva inte skulle hamna i plurret. Fiskarna togs ur och saltades innan de lades i kylen till middagen nästa dag.
Jag skulle iväg till dialysen och sa till frugan att dra igång grillen när fiskarna skulle tillagas, men hon beslöt att göra med dem likadant som när man gör lax på saltbädd i ugn. Ja det blev ingen succé kan jag säga, ingen åt.
Märkligt!
Ja jag vet inte vad detta kan bero på, men jag har hört från flera andra "put'n'take-fiskare att glödstekning är det enda sättet de tillagar sån fisk på för att den inte blir god annars.
Vi umgås med många inbitna fiskare och visst föredrar man lax eller öring. Men jag tror inte att jag har hört att någon sagt att båge smakar illa. Om den inte varit länge i en å dvs.
#12 Jag tror att det kan ha att göra med fodret de får i odlingskassarna och därför funderar jag samtidigt på om det inte borde vara så att ju längre en regnbåge gått i fritt vatten och levt på mer naturlig föda, desto mindre risk för att den ska smaka illa. Bara en hypotes förstås.
Beror helt på vilket vatten dom hamnar i skulle jag vilja garantera.
Jag brukar RÖKA fisk som är lite skum i smaken, som gädda. Barnen begär mer av maten då! Har en sån där Abu-rök….