Fiske iFokus

Fiske

Etikettövrigt
Läst 1659 ggr
Karmatarerskanise
0

Har du årskort?

Har du årsfiskekort någon stans?

Leon1973
1

Eftersom jag inte gör annat än sitter här istället för att fiska så svarar jag direkt  ;)

Nej, jag har inget årskort. Hade jag bott vid en sjö istället för kusten hade jag med all säkerhet haft ett fiskekort där, likaså om jag bott vid en bra å eller älv som kräver kort. Det är skönt att bo vid kusten där allt är "fritt".

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Karmatarerskanise
0

själv bor jag också vid kusten, men har årskort i en å också.
Är ganska bra när det blåser för mycket eller är för allt vid kusten.😃

Leon1973
0

Du har kort i Råå-ån om jag har förstått allt rätt?

Det har kommit upp en del regnbåge där, hade jag bott i närheten hade det nog också varit ett vatten för mig.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Karmatarerskanise
0

Precis. Fast de flesta är upptagna vid det här laget. Mest öring som rapporterats in senaste veckorna.

Kommer också köpa årskort i en liten sjö.

JontaK
0

Bor med fler än tio sjöar i närheten, fiskar relativt aktivt i kanske 2-3 av dessa.

Den ena sjön, en ren gäddsjö, har säsongskort och är stängd under senhöst och lek. Där brukar jag köpa säsongskort då jag fiskat där hela mitt liv och det är ett riktigt hemmavatten för mig.

Har två sjöar precis där jag bor, 3km till ena, 800 meter till andra. Den närmsta sjön håller ett naturligt bestånd av vild röding, ovanligt i norra Småland, det fångas röding på 6-8 kilo varje år. Där köper jag gärna årskort då sjön hålls efter bra, även om jag inte fiskar där så ofta känns det bra att stödja underhållsarbetet.

Den andra sjön i närheten fiskar jag i ibland men köper då dag/veckokort. Det görs inga åtgärder i sjön och finns inget engagemang från FVO. Att köpa årskort anser jag är att acceptera denna situation vilken jag inte vill göra. Synd då sjön en gång i tiden var mycket bra på stor gös och gädda (några inofficiella sverigerekord på gädda har tagits där).