Fiske iFokus

Fiske

Etikettövrigt
Läst 2583 ggr
Karmatarerskanise
0

Tur eller talang?

Jag finner det underligt hur två personer kan stå med precis samma utrustning och drag, använda samma teknik och ändå är det en som får fisk medan den andra inte får något alls.

Har det med tur att göra? Eller vad är det som avgör?

[Björn.B]
0

Beror nog på var fisken står skulle jag tro. Om ni nu inte kastar mot samma ställe.

Karmatarerskanise
0

Jo, men känner en som var och fiskade med en kompis. Dom var ute en hel dag och det var bara den ene som fick fisk under hela dagen, och då ganska många. Den andra fick ingenting.

Hur lyckas man kasta framför fisken hela tiden? 😃

[Björn.B]
0

Ren slump skulle jag tro har varit med att få 20-tal abborrar på 2 timmar medans en kompis inte fick ett napp.

Karmatarerskanise
0

Irriterande för den som blir utan 🙂

[Björn.B]
0

Ja verkligen.

Tom-B
0

Det är nog en kombination av tur och viss kunskap.

Bara en sådan sak som att man låter betet gå på lite olika djup tror jag kan vara avgörande.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Martin
0

Jag har gjort liknande noteringar tidigare, både när jag själv och en annan fiskar. Bland annat är jag relativt ny på gädda men när vi fiskar i ett vatten jag fiskat mer i än den andra får jag generellt sätt mer fisk, och när vi fiskar i de 3-4 andra vattnen som vi varierar mellan så har han fiskat mer i alla de utom ett, och där drar han mest fisk. I det vatten vi har fiskat lika mycket, har ingen av oss någonsin fått fisk.

Jag tror att det handlar om att känna sitt vatten.

Jag tror också som Tom säger att även om man står på i princip samma ställe och kastar på i princip samma ställe så är djup, invevningshastighet, stopptekniker och annat avgörande. Kanske också känsligheten i utrustningen (märka nappen) och om man har stum eller elastisk lina.

mvh Martin

sommar10
1

Jag trodde tidigare på tur. Efter att ha fiskat en del under sommaren/hösten är jag övertygad om att en del kunskap hjälper. Många är väldigt generösa med råd som jag tagit till mig. Det har hjälpt!