Fiske iFokus

Fiske

Etikett112-mellersta-götaland
Läst 3209 ggr
Kire84
0

Bästa plattfisktiden?

Hej. Jag undrar vilken årstid/månad ni tycker är bäst att meta plattfisk? Jag har blivit helt såld på dessa platta fiskar. fiskar typ varannan dag. Jag fiskar inne I fiskebåtshamnen I träslövsläge söder om Varberg. För 3 veckor sen va det grymt Fiske. fick uppåt 20 rejäla plattfiskar varje gang jag fiska. Vid dessa tillfällen var vinden sydlig, mulet å 20 grader. dessutom va det bra Fiske enligt napp å nytts huggkalender. De sista veckorna har vinden legat på nord å nästan Inga plattfiskar nappar. Tror ni vinden e boven I dramat. det sägs ju att nordlig vind e skit I fiskesammanhang? Nu verkar det som att till helgen. ligger vinden på syd igen å då hoppas vi på bra Fiske igen. Jag kör bottenmete med räka.

Skitfiske på er :)

Tom-B
0

Jag har egentligen ingen aning om Plattfiskfiske. Har aldrig gjort det.

Men vinden och vindriktningen torde ha betydelse för vattentemperaturen, och där har du nog minst ett av skälen till att fisket varierar.

Metar du mycket, varför inte börja metet med att varje gång lägga i en termometer där du fiskar. Alltså inte lägga i en badtermometer 1 m från stranden,och som går ner en dm under ytan. Utan där du har samma förutsättningar i vattnet som där du har betet.

Snart har du lärt dig vilken betydelse vinden har.

Eller varför inte föra en liten dagbok där du för in vind, dagens väder (sol, mulet, regn eller om regn väntas inom kort) vattentemperatur, månens fas,  och kanske lite om själva miljön där du fiskar (bryggfiske, fiske längre ut med båt, nära en vassrugge o s v).

Skitfiske på dig!

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Kire84
0

Ska nog inhandla en termometer tror jag. Har I varje fall märkt att sydlig vind I havet funkar mycket bättre än nordlig :)

[Björn.B]
0

Mitten av augusti - september fiskar jag flundror, nordlig vind brukar det vara helt dött. Jag fiskar i Östersjön…