Annons:
Etikettövrigt
Läst 8696 ggr
Rafflan
7/13/15, 7:52 PM

Fisk som lever utan huvud?

Hittade ett klipp på facebook
(tror man måste vara inloggad på fb för att länken ska funka)
https://www.facebook.com/istanbulfmonline/videos/984547134899767/?fallback=1&comment_tracking={%22tn%22%3A%22O%22}

Klippet föreställer en fisk, dem har huggit av huvudet och rensat den, men när dem tar på "kroppen" så rör sig kroppen och försöker åla sig ur deras händer + försöker bita dem, fast den inte har något huvud. Klipper känns fejk, men hönor kan ju springa runt utan huvuden så…?

Någon som har någon teori? hur kan kroppen leva och reagerar utan huvudet? och ni som kan se klippet, tycker ni det ser fejk ut?

Annons:
Achatina
7/13/15, 7:59 PM
#1

Är ju nerverna i kroppen som reagerar även om huvudet är borta, det kan se ut som djuret lever men det kan den ju inte göra utan huvud.

Rafflan
7/13/15, 8:04 PM
#2

#1

men känns som om nerverna borde sluta fungera efter ett tag, och när huvudet är borta + att den är rensad har det nog gått ett tag :/

Honestyisdead
7/13/15, 8:14 PM
#3

Kan inte se videon, men hur kan  något utan mun försöka bita sig fast? För övrigtkan rensad fisk sprattla förvånansvärt länge. vilken art är det i videon?

Rafflan
7/13/15, 8:23 PM
#4

#3 "den försöker bita, fast den inte har något huvud" kroppen vänder sig om och "hugger" emot handen men huvudet ligger bredvid helt livlöst :)

Jag kan inget om arter så kan tyvärr inte säga vilken art den är :/
tror dem säger att det är en bowfin fisk :)

hampusl
7/14/15, 8:14 AM
#5

Dom säger i kommentarerna att en del av hjärnan sitter i ryggraden på den fisken, och at nerverna i fisken fortfarande är spända, sättet hon håller fisken på så trycer hon på ennerv som får den ill att de ser ut som att den hoppar mot henne. Men i själva verket är det hon som "styr" fisken. Eftersom hon då trycker på nerven.

Rafflan
7/14/15, 3:01 PM
#6

#5 om hjärnan sitter i ryggraden kan den ju känna smärta å då är det ju djurplågeri :O

Annons:
Honestyisdead
7/14/15, 4:33 PM
#7

#6 En del av hjärnan.

Rafflan
7/14/15, 6:06 PM
#8

#7 Du tar på fisken, nerverna känner att du tar på den och skickar signalerna till den delen av hjärnan som sitter i ryggraden, den delen av hjärnan tar emot informationen och sänder ut ett svar att kroppen ska sprattla/försöka bita = fisken känner att man tar på den och kan då även känna smärta, även fast huvudet är borta…

OM det nu ens stämmer att fisken rör sig pga den delen av hjärnan som sitter i ryggraden. Om det inte finns någon annan orsak att fisken rör på sig

Honestyisdead
7/16/15, 2:02 PM
#9

#8 Nej, det innebär inte att den känner smärta.

Ryckningar i nerver efter döden är vanligt hos fiskar.

Rafflan
7/16/15, 6:12 PM
#10

#9 fast nu säger du emot dig själv?
först pratar du om att den rycker pga en del av hjärnan som sitter i ryggen = hjärnan registrerar att hon tar i den = fisken känner = fisken kan då känna smärta.

Sedan säger du att den rör sig pga ryckningar i nerverna = ingen hjärna som tar emot signalerna = ingen smärtkänsel

Så hur är det nu, är det pga hjärnan den rör sig eller är det pga ryckningar i nerverna?  känns som ingen riktigt vet utan det bara är gissningar?

Honestyisdead
7/16/15, 6:42 PM
#11

Jag påstod inte att en del av hjärnan  sitter i ryggraden. Bara rättade dig om att det påstås vara en del av hjärnan och inte hela.  Du får väl tro på personen i videon då?

Rafflan
7/16/15, 6:50 PM
#12

#11 personen i videon hade ju ingen förklaring därför jag frågade här hur det var möjligt, då andra djur kan ha reflexer ett kort tag efter döden, men att skära av huvudet, öppna den och rensa den och sen fortfarande har reflexer är inte ett kort tag…
Dock är fiskar inte som tex höns, därför jag frågade om någon visste hur det var möjligt då det måste vara något i anatomin som gör det möjligt :)

Honestyisdead
7/16/15, 6:53 PM
#13

Personen som skrev kommentaren menar jag.

Jag fiskar mycket och en del arter kan rycka långt efter döden.

Annons:
Rafflan
7/16/15, 7:08 PM
#14

#13 finns det någon forskning på varför dem gör det?

Honestyisdead
7/16/15, 7:12 PM
#15

#14 Ingen aning.

Michaela-N
8/13/15, 7:32 PM
#16

#14 Självklart, du har inte hört talas om Mike the headless chicken? Precis samma grej. Nerverna kan fortfarande skicka impulser till musklerna om spänning förs genom dem. Det kan vara så att skärbrädan leder ström om det finns salt och vatten på den t.ex.

Tror inte att videon är falsk, det är inget ovanligt.

Inkanyezi
10/28/15, 10:25 AM
#17

Multen är känd för att skivor man har skurit för att steka hoppar i pannan.

Den sägs vara en uppskattad fisk, men inte i det område på Irland där jag tog en på ljuster under båten. Ingen ville ha den.

Honestyisdead
10/28/15, 10:27 AM
#18

#17 Ja den tjock läppar multen som kommer hit till södern på sommaren ska vara riktigt god. Men svårlurad!

Inkanyezi
10/28/15, 10:47 AM
#19

Jag hade egentligen inte tänkt fiska när jag tog den, utan det var ett par grabbar som hade ljuster och försökte, men fiskarna var för misstänksamma och snabba för dem, så varje gång de försökte så missade de. Jag tittade ett tag på deras försök och föreslog att de skulle ändra taktik för att ha en chans att få en fisk, och då de ville att jag skulle visa, så tog jag ljustret och spetsade en.

Men de ville inte ha den, och när jag frågade runt var det ingen annan heller som ville ha den. De säger att fisken smakar dy och att den äter skit ur avloppet, och att de därför äcklas av den. Det var i Crosshaven, Cork.

Honestyisdead
10/28/15, 10:56 AM
#20

#19 Ja det stämmer ju att dom tar smak av omgivningen. Här finns det en del platser som man inte fiskar på heller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: